Du er her

Kjedene øker – marginene krymper

Kjedene fortsetter å dominere kleshandelen. De 28 største kjedene utgjør drøyt 62 prosent av den totale omsetningen i bransjen på vel 32,3 milliarder i 2015 og de øker mens resten har nedgang. I første halvår i år har bransjen hatt en vekst på 4,4 prosent.Marginene krymper, også for de frittstående butikkene.
Av Ove Hansrud
Publisert 27.09.2016 09:15

De 28 største kjedene økte omsetningen med 3,1 prosent, mens resten av bransjen hadde en nedgang på 0,9 prosent, viser tall fra hovedorganisasjonen Virke. Statistikken er basert på tall fra de 28 største av de rundt 90 kjedene som finnes i bransjen. Bestsellers kjeder, som omsetter for i underkant av en milliard, er ikke med i Virkes tall.

H & M størst

Hennes & Mauritz er fortsatt den klart største kleskjeden i Norge og økte sin omsetning med 5,9 prosent til 4,4 milliarder kroner i 2015. Cubus er nest størst, med vel 2,5 milliarder, men hadde en liten omsetningsnedgang fra 2014. Det samme var tilfelle med Dressmann. Samlet hadde Varner-kjedene en svak omsetningsøkning, men samlet driftsresultat for gruppen var rundt 200 millioner lavere enn i 2014. Lindex hadde en liten omsetningsøkning, men en markant resultatbedring i forhold til 2014, fra drøyt 3 til vel 16 millioner kroner i driftsresultat.

Voice har snudd utviklingen etter flere tunge år. De to siste årene har både VIC, Match og Boys of Europe hatt en god utvikling.

Texcons medlemsbutikker økte sin omsetning med 5,9 prosent til vel 1,8 milliarder.

Høyer vokser mest

20 av de 28 største kjedene hadde omsetningsvekst i 2015. Høyer vokste mest med 19,6 prosent, fulgt av Boys of Europe 17.7, Urban 13,9 og Change Lingerie, Vivikes og Zizzi, som økte med vel 11 prosent. Til Henne-kjeden hadde en sterk tilbakegang, noe somskyldes at T.Angen ble solgt til Gerry Weber.

Wow hadde størst vekst i omsetning pr butikk med 22,1 prosent. Snittomsetningen pr butikk i de 28 største kjedene er 10,2 millioner.

Marginene krymper

2015 var et vanskelig år for mange frittstående klesbutikker. Over 75 prosent av de 30 butikkene på Tekstilforms oversikt over de mest lønnsomme i 2014 reduserte sin driftsmargin. Mange så betydelig at de er langt unna en plass blant de mest lønnsomme denne gang.

Årsakene er flere: Skjerpet konkurranse, spesielt fra kjedene, som øker sin markedsandel, fra lokale nyetableringer og fra netthandel. Og ikke minst fra utviklingen på valutamarkedet og en svekket norsk krone.

Nærmest som vanlig troner Eikhi på Bryne på toppen av lista. Selv om omstillingen i oljesektoren satte inn for fullt i fjor, leverer Svein Vold og hans medarbeidere i Eikhi fortsatt strålende resultater. Riktig nok med en snau million lavere omsetning enn året før, og en driftsmargin på 29, mot 30,6 året før.

Når man må konstatere at driftsmarginene blir mindre blant de som vanligvis hører med blant de mest veldrevne og lønnsomme, må man dessverre slå fast at det er langt verre i den andre enden av skalaen. Mange små, frittstående butikker kjemper en daglig kamp for å overleve, og mange måtte gi opp i de siste årene.  Ifølge tall far Virke ble det registrert 124 butikkonkurser i 2015 og 146 i 2014.

De beste frittstående butikkene

Navn/sted                                       Oms.     Driftsres.    Driftsmarg.

Eikhi                         Bryne                20248     5878            29,0                         

Oleanabutikken        Bergen               7837       1891            24,1                      

Zaraz                         Brumunddal       4137         991           23,9                      

CM Jeans                   Hammerfest       7875      1606            20,4                      

Herremagasinet           Oslo                 8612      1633             18,9                      

Strømme Klær og Sko Sykkylven          6094      1142             18,7                      

Mona Abelsen Store    Tromsø            43387     7682             17,7                      

Hans Mote                    Drammen        12823     2123             16,5                      

Zoma                            Skien                 6919     1138             16,4                      

Salomonsen                 Stavanger          6905      1126            16,3                      

Olivias Verden              Sandvika          18820      2978            15,8                      

Kull                                Stavanger          9103       1432           15,7                      

Giatex                            Husnes             10381       1541           14,8                      

Casa Blanca                  Kongsvinger      6711         982           14,6                      

For Men                         Sandvika         26800       3880           14,4                      

Overvåg                          Ulsteinvik       16831        2376          14,1                      

Nye Hans og Hennes       Husnes          9018       1256           13,9                      

Herregalleriet                    Sortland      10457       1435           13,7                      

Mittet                                 Kristiansund 2469          368           13,7                      

Aspeli                                Oslo            15441        2123          13,7                      

Br. Johannessen               Tromsø        18804        2568          13,6                      

Tekstilforum lager oversikten ut fra en gjennomgang av rundt 200 regnskaper og tar forbehold om at det er butikker med bedre driftsmargin som vi ikke har fått med.

Danskene tjener penger

Danske merker er store i Norge. De største danske leverandørene, som DK Company, Masai Clothing, Bestseller, og Soya Concept tjener gode penger, men også de har slitt med kursutviklingen og fått seg valutasmeller i varierende grad.

Gode norske produsenter

Av de norske tekstilprodusentene har Floyd hatt sterk vekst og gode resultater. Omsetningen i 2015 var på 140 millioner på engrossalg og rundt 200 millioner medregnet egne butikker. Familiebedriften i Holmestrand leverer gode resultater, med nær 30 millioner i driftsresultat i 2015.

 Riccovero hadde litt lavere omsetning enn året før, med 98,8 millioner og et driftsresultat på 3.4 millioner. Dale of Norway omsatte for 104 millioner, og økte driftsresultatet fra 6 til 17,8 millioner. Oleana hadde 60,5 millioner i omsetning og et driftsresultat på 5,2 millioner. Janusfabrikken hadde en omsetning på 181,8 millioner og doblet driftsresultatet, fra 6 til 12 millioner. Giovani Fashion omsatte for 77 millioner, men fikk et skuffende driftsresultat på 338.000. Mens Norway Fashion Group (Haust) fikk et negativt driftsresultat på 2,1 millioner av en omsetning på 39,3 millioner. Moods of Norway fikk en solid valutasmell på toppen av en omfattende omstillingsprosess og fikk et driftsresultat på minus 30 millioner av en omsetning på 245 millioner.

Opp og ned for designbedriftene

Ser vi på norske designere er det store forskjeller. Noen driftsresultater forteller sitt tydelige språk om at selskapene fortsatt er i en investerings- og oppbyggingsfase. Som Johnny Love, Veronica Vallenes og MYHLVT som hadde minusresultater. Katrin Uri, Cathrine Hammel, Holzweiler og Tom Wood ler blant dem som leverer solide resultater.

Blender vokser videre

Blant de norske distributørene og agenturene er Bender Agency i en særstilling. Selskapet har fått et meget godt navn internasjonalt og tar hånd om en rekke eksklusive merkevarer i det nordiske markedet. Blender hadde en omsetning på 49 millioner og et driftsresultat på 27,3 millioner. Svein Transeth Sportswear fortsetter eventyret med Gant med en omsetning på 204 millioner kroner. Valutaendringer bidro til at resultatet på 21,4 millioner var lavere enn året før.

Les mer om status for den norske motebransjen i neste utgave av Tekstilforum.

 

 

 

 

Nøkkelord