Du er her

"Klimapositiv" VOLT-kolleksjon

Volt lanserer en av verdens første «klimapositive» kolleksjoner sammen med CHOOOSE
Av Redaksjonen
Publisert 09.05.2019 11:32

Kleskjeden Volt tar en aktiv rolle i miljøkampen ved å la alle inntektene fra den nye kolleksjonen gå til det norske klimaselskapet, CHOOOSE. CHOOOSE kjøper og sletter utslippstillatelser fra det europeiske markedet, og støtter CO2-reduserende prosjekter i utviklingsland i samarbeid med FN. Slik blir hvert plagg med på å bekjempe klimaendringer.

Kolleksjonen består av totalt syv ulike plagg. En serie t-skjorter, gensere og hettegensere i høykvalitets- og svanemerket bomull. Fargen er en enkel rosafarge som brer seg fra helt subtilt lyse rosatoner til mørkere rosa. Alt har utgangspunkt i CHOOOSE sin visuelle identitet, og små franskspråklige detaljer som «Choisir aujourd’hui» pryder plaggene – som betyr CHOOOSE Today på fransk.

- Det å være «klimapositiv» kan også kombineres med mote. Vi ønsker å senke terskelen for å bidra, og ved å kjøpe et plagg fra denne kolleksjonen er forbrukeren med på å redusere sitt eget fotavtrykk, sier Toni Collin, Brand Director i Volt.

I utarbeidelsen av kolleksjonen er det tydelig at detaljene har vært viktig i designprosessen. Hettegenseren skiller seg ut med et tykt materiale og t-skjortene føles lette og myke. Alle plagg er laget i 100% bomull. Designteamet bak har vært opptatt av at dette skal være klær som holder lenge, og har derfor gått plaggene etter sømmene noen ekstra runder og sørget for at alt er av ypperste kvalitet.

Ved å sikre svanemerket godkjenning som innebærer strenge krav til produksjon og transport, og i tillegg overkompensere plaggene ved hjelp av utslippstillatelser fra EU og FN-kvoter, er Volt nå blitt sertifisert som en offisiell partner av FN sitt klimaprogram Climate Neutral Now. Volt har valgt å støtte fornybar energiprosjekter i India, landet der kolleksjonen er produsert. I tillegg til å skape ren, fornybar energi imøtekommer prosjektene minst tre av FN sine bærekraftsmål som gir øvrige positive ringvirkninger for lokalbefolkningen.

- Samarbeidet med Volt er utrolig spennende og tar ut et positivt og handlingsorientert budskap på helt nye flater. Klima kan også engasjere positivt, noe Volt virkelig går i bresjen for med denne kolleksjonen, sier Andreas Slettvoll, CEO i CHOOOSE.

Hvert plagg som selges bidrar til å redusere mellom 8 og 15 tonn med CO2. Dette skjer ved kansellering av EU-kvoter og Gold Standard FN-kvoter. 15 tonn CO2 tilsvarer mer enn det gjennomsnittlige fotavtrykket en nordmann etterlater seg i løpet av ett år. (Pressemelding)