Du er her

Knallstart for Urban Pioneers

Motegründer Ivar Langenes har lansert et nytt herremerke, Urban Pioneers, og har fått en knallstart med godt salg i ovr 60 butikker.
Av Ove Hansrud
Publisert 01.08.2017 09:15

Han har med seg meget solide partnere: Ola Mæle og William Follestad er inne på eiersiden i selskapet, og nå kommer Knut Dagestad, mangeårig country manager i Samsøe&Samsøe, inn som salgskonsulent.


Ivar Langenes har fått en meget god start med sitt nye merke Urban Pioneers

- Jeg føler meg heldig og privilegert som får sjansen til å utvikle et nytt, norsk herremerke sammen med folk som har så mye kompetanse og erfaring, og som er så inspirerende å jobbe sammen med, sier gründeren fra Sørlandet, som først lanserte Bølger i 2012. Han gikk ut av Bølger i 2015, og har deretter brukt det aller meste av sin tid til å utvikle Urban Pioneers.

Vil treffe mannen i gata

- Utgangspunktet mitt er at jeg vil treffe den vanlige mannen i gata. Utfordringen er å treffe riktig rent prismessig, samtidig som man må være kompromissløs på kvalitet og detaljer. Det var selvsagt viktig for meg at jeg ikke fortsatte i samme spor som med Bølger. Urban Pioneers er noe helt annet, en mer tidløs og mer urban kolleksjon. Et merke som skal leve opp til navnet, både å være urbant og samtidig gå sine egne veier, finne sin egen stil og være nettopp pioner.


Urban Pioneers har tre linjer og tre historier; Alex, Raphael og William

Alex, Raphael og William

Han har delt inn kolleksjonen i tre linjer,  en klassisk, en casual og en med en kul, ungdommelig stil. Og har skapt en historie bak alle tre linjene:

- Vi har brukt herrenavn: Raphael er en frank diskjockey som har flyttet til Norge. Han er den kule og ungdommelige.

Den klassiske linjen er Alex, en bondegutt fra Trøndelag som har flyttet til Oslo og gjort bygutt av seg.

William er Sørlandsgutt som også har flyttet til Oslo, og som foretrekker, ledige fritidsklær. Disse tre gutta skal ut og erobre moteverdenen. Vi sender dem ut i flere land hvor de møter likesinnede, og utvikler kolleksjonen ut fra det.

Hvordan blir historien – og kolleksjonen – tatt i mot ute i butikkene?

- Vi har hatt den første kolleksjonen ute i butikk siden i vinter, og har fått en fantastisk mottakelse. Vi er inne i 66 butikker den første sesongen, noe jeg egentlig ikke trodde var mulig. Den tiden som gikk fra første innsalg til klærne var ute i butikk og vi fikk den endelige dommen, føltes svært lang. Men responsen var helt overveldende.  Det er en enorm lettelse, både julaften og nyttårsaften på en gang, når vi får en så fantastisk  bekreftelse på at det vi har hatt så stor tro på, og som vi har jobbet og slitt så mye med, faktisk fungerer slik vi håpet.

- Hva skjer nå?

- Jeg gleder meg stort til å få med Knut Dagestad på laget. Han begynte 1. august, og vil styrke salgssiden voldsomt med sin lange erfaring. Vi jobber videre med å være pionerer og utvikle klær for den motebevisste, moderne mannen med vår egen stil og retning.

- Eksport?

- Vi har allerede fått henvendelser fra utlandet, og vil satse på eksportmarkedet på sikt. Men det er svært viktig for oss å vokse kontrollert og bygge stein for stein og holde fokus på kvalitet, sier Ivar Langenes.