Kvinner vil ha det ryddig og rent!

Er kjøpesenteret rent og har tilgang på mange og ryddige toaletter samt enkel parkering? Da kommer kvinnene på shopping! Mannen? Han kommer på kjøpet. Dette kan Steen & Strøm slå fast etter en undersøkelse blant 1600 kunder på senteret.

Publisert

- Det er overraskende at ryddighet og renslighet, antall toaletter og plasseringen av disse er viktigere enn hvilke butikker som er på senteret, sier Karl Fredrik Lund, markedsdirektør i Steen & Strøm.

Mye av undersøkelsen til Steen & Strøm samsvarer med fakta presentert i bestselgerboken ”What whoman want”, av forfatter Paco Underhill.

Steen & Strøm har altså gjort sin skandinaviske versjon av ”Hva kvinner vil ha”. Et av funnene i boka er at hvis kvinnene kommer til kjøpesentrene, så kommer også mennene.

- Ved bygging av nye kjøpesentre må vi i større grad enn tidligere ta hensyn til kvinners spesielle ønsker og behov. Det betyr for eksempel at kvinnelige butikker bør være i flertall, det bør være flere kvinnelige enn mannlige toaletter og det bør være godt med trivelige møteplasser som kafeer og resturanter, sier Karl Fredrik Lund.

De viktigste faktorene for en trivelig shoppingopplevelse:

Ryddighet og renslighet generelt 92%

Antall toaletter 86%

Sikkerhet og trygghet på kjøpesenteret 85%

Enkel parkering 82%

Informasjonstavler 74%

Utforming av toalettene 73%

Barnevennlighet 47%

Barnevognvennlighet 47%

Stellerom 44%

Belysning 43%

Powered by Labrador CMS