Du er her

Leve innovatørene!

LEDER: «I stedet for å male på den gamle leksa om at det er så fryktelig tungt og vanskelig og lytte til skeptikerne og dommedagsrofetene – se heller på de som våger å satse, som ser muligheter der andre sturer over problemer.»
Av Ove Hansrud
Publisert 30.03.2017 07:45

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 2/2017:

«Det er beintøft – nå er det mange som sliter». Dette er noe jeg ofte hører, både fra leverandører og butikkeiere. Det er helt sikkert riktig. Vi har hørt det mange ganger før, til ulike tider. Det er, har alltid vært og vil alltid være tøff konkurranse i motebransjen. Og i perioder er det regioner og distrikter som av ulike årsaker får det ekstra tøft. Men det er da ikke noe nytt! Derfor vil jeg komme med følgende anbefaling: I stedet for å male på den gamle leksa om at det er så fryktelig tungt og vanskelig og lytte til skeptikerne og dommedagsrofetene – se heller på de som våger å satse, som ser muligheter der andre sturer over problemer.

Du kan møte noen av dem i denne utgaven av Tekstilforum. Historien om Blender Retail er den positive fortellingen om noen av de viktigste bakmennene og innovatørene i norsk motebransje. Seks menn med voldsomme muskler fra retail, mote og eiendom, og med optimisme og tro på at det er lønnsomt å investere og satse i norsk mote Kyrre og Mats Alver, Magnus Thorud, Petter Gedde, Glenn Veiby og Carl Erik Krefting.

Andre eksempler er Ørnulf Høyer som satser ufortrødent videre, Floyd som åpner ny flaggskipbutikk i Grensen, DK Company som åpner en rekke nye Cream konseptbutikker, Active Brands som er attraktivt oppkjøpsobjekt for internasjonale eiere, nye luksusmerker på vei inn og mange andre nyetableringer.

Dette er ikke bare noe som skjer i  Oslo sentrum. Fra sør og nord får vi meldinger om nyeeatbleringer. Landet rundt er det dyktige kremmere og innovatører som satser. Som trosser dystre spådommer og bygger nye butikker, moderniserer og utvikler eksisterende virksomhet. De har satset før, og mange av dem har kanskje fått seg en smell og gått på trynet. Men de reiser seg og satser igjen. De er innovatører og bakmenn som driver bransjen framover. Og som fortjener ros og oppmerksomhet. Så får de som fortsatt går rundt og klager over at alt er så fryktelig tøft få surre med sitt. De fortjener ikke særlig oppmerksomhet.

 


Les mer om Tekstilforum 2/2017 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

 

Nøkkelord