Du er her

- Leverandører og butikker må være partnere

- Butikker og leverandører må være partnere og jobbe tett sammen for å stå mot de mange raske endringene i bransjen og en stadig tøffere konkurranse, sier Åge Norem.
Av Ove Hansrud
Publisert 20.07.2018 09:15

Han har i løpet av våren gått fra jobben som country manager for B.young i Norge til å ta ansvaret for å bygge opp merkene Pep og Desires for CNS Group.

- I praksis vil det også bety at leverandøren tar mer ansvar og risiko?

- Vi i wholesale må tenke retail. Det er ikke snakk om å selge mest mulig der og da og skryte av det etterpå. Vi må sammen med kundene finne ut hva de skal forhåndsbestille, hva og hvordan de skal kjøpe i sesong og når de skal ha varene. Riktige varer til rett tid er helt avgjørende. Derfor må vi leverandører planlegge leveringer sammen med kundene, bidra til at de stadig kan presentere nyheter og skape engasjement for varene. Dette krever at vi bygger tillit og skaper partnerskap, og at begge parter forplikter seg og forstår at vi har et felles mål – å få solgt varene ut av butikk, sier han.


Det er viktig å få forståelse for at man kan utnytte kolleksjonene bedre med et tett samarbeid, sier Åge Norem

Kjede-tankegang

Et slikt partnerskap med kundene innebærer en form for kjede-tankegang hvor vi tar ansvar for å skape bedre gjennomsalg. Blant annet ved å ta varer i retur eller flytte dem til andre butikker. En vare som er vanskelig å selge ett sted, går kanskje mye bedre i en annen butikk. Dette krever at vi stadig er ute i butikkene og følger med hvordan de jobber. Hvis det viser seg at varen ikke har fått en sjanse, er det heller ingen grunn til at de kan få levert varene tilbake. Men hvis det absolutt ikke går, er det riktig at vi i fellesskap sørger for å få den ut, på den ene eller andre måten.

Det er viktig å få forståelse for at man kan utnytte kolleksjonene bedre med et tett samarbeid. En vare er ikke nødvendigvis for gammel selv om den ligger på lager. Det er timingen for levering og måten den eksponeres på som er avgjørende. Derfor må vi skape engasjement og eierskap til de varene som kommer inn i butikken.

Etter å ha reist land og strand rundt og besøkt butikker i alle kategorier i en årrekke, er han bekymret over at for mange har manglende kontroll på økonomien og vareflyten.

- Dessverre er det mange som har lite fokus på tall eller kjenner sine tall godt nok. Innkjøp og daglig drift er lite faktabasert og  mye basert på følelser hos mange kjøpmenn. De har lett for å bli fokusert på ekspresskolleksjoner og omgående levering og følelsesmessig opptatt av «must have».  Det må legges en plan for innkjøp, både for de forhåndsbestilte varene og ekspress varer. Hvordan de skal eksponeres og rullere slik at de holder seg som ferskvare og nyheter i en lengre periode, slik at de ikke nedskrives for tidlig. Det er alltid varer tilgjengelig. Sesongene flyter over i hverandre. Da er det viktig å sikre business ved å jobbe sammen med kundene og sikre at de får riktige varer til rett tid og finne den riktige balansen mellom forhåndsordre og kjøp i sesong.

Han har allerede mange reisedøgn bak seg i sin nye jobb. Først og fremst for å snakke med tidligere kontakter og treffe nye kunder for å informere om måten han og CNS Group ønsker å arbeide, og for å presentere PEP og Desires.

PEP er en videreføring og utvikling av Peppercorn. Merket ble etablert allerede i 1995 og er godt innarbeidet i en rekke europeiske markeder. Det karakteriseres av et bredt, klassisk  fashion-konsept for kvinner med sterk vekt på gode baseplagg.

Desires er et nytt merke, etablert i 2013, med en yngre, røffere og mer avslappet stil.

 Under moteuka viser  Åge kolleksjonene på showrom 420 på Moteforum.

Om CNS Group

CNS Group har utgangspunkt i Conseptor, som, blant annet bygde opp Lene V-kjeden. Fra 2011 var selskapet i en vanskelig økonomisk situasjon. Etter avtale med de øvrige aksjonærene kjøpte Stein Lande og hans familie seg opp og refinansierte selskapet i 2015. I dag eier han 67 prosent, mens hans søsken eier de resterende 33 prosent.

Selskapet drives fra Danmark, med hovedkontor i Kolding, og hadde en omsetning på 530 millioner norske kroner i 2017. Retaildelen består av 26 Solidbutikker, 25 egeneide og en franchisedrevet. 13 av dem ligger i Norge, 13 i Danmark. Mye er konsentrert om travel retail, som flyplasser og cruiseskip, og outlet. Den beste butikken ligger på Kastrup Lufthavn.

Wholesale består av fire merker: Solid, Tailored, Pep og Desires, som selges i 25 land og utgjorde rundt 70 prosent av totalomsetningen i 2017. 40 prosent av wholesale-omsetningen kommer fra nettsalg. CNS Group har totalt 175 ansatte.