Lytter til kundene og spisser konseptet

Alle Vivikes-butikkene har nå blitt Days Like This. Kjeden, som nå teller 52 Days Like This-butikker,satser videre til tross for røde tall. – Vi har gjort leksa vår og kjenner kundens behov bedre. Nå fører vi konseptet videre på kundenes premisser, sier Linda Refvik, adm. direktør i Days Like This.

Publisert

Vivikes-kjeden har i flere år vist røde tall og i 2014 lanserte kjeden varemerket Days Like This. Målet var å tilby stilfull mote til kvinner, men dessverre stod ikke konseptet seg slik man hadde håpet.

I januar 2017 overtok Linda Refvik stillingen som administrerende direktør i Vivikes og Days Like This. Hun gikk raskt i gang med innsiktsarbeid for å kartlegge kunden.

-Innsikten vi hentet ut ifra undersøkelser viser at det er 700.000 norske kvinner i vår målgruppe, som savner et sted å handle hvor de kan finne klær som passer deres stil og livsstil, forteller Refvik. - Det er disse kvinnene vi nå henvender oss til sier hun.

Våren 2017 ble beslutningen tatt. Vivikes-navnet skulle avvikles, kjeden skulle leve videre som Days Like This i tråd med svarene fra innsiktsarbeidet. «Kjerring»-stemplet hadde festet seg ved Vivikes-navnet, det var på tide å spisse konseptet.

Hverdagen i fokus

Innsiktsarbeidet ga mange gode svar, og det klareste og viktigste svaret Refvik og teamet fikk, var at norske kvinner i målgruppen kler seg for hverdagen. Hverdagen har blitt ledestjernen.

-Norske kvinner er jordnære og praktiske. De lever hektiske liv, det er klart at hverdagen er viktig. Vi ønsker å tilby målgruppen et alternativ med fin hverdagsmote hos Days Like This, konkluderer Refvik.

Mer bærekraftig

Stadig større del av Days Like This-kolleksjonene er laget av mer bærekraftige materialer. Kvaliteter som Tencel viskose og Svanemerket ull og bomull skal gjøre kunden trygg på at hun gjør gode valg. Hoveddelen av alle chiffon-plagg i kolleksjonen er laget av 100% resirkulert polyester, som i praksis betyr at materialet er fremstilt av resirkulerte plastflasker og restavfall fra tekstilindustrien.

Satser videre

Days Like This kommer til å gå med solid underskudd i år også. Kjeden er inne i en endringsprosess og det tar tid å snu skuta. I kulissene pågår et enormt opprydningsarbeid som resulterer i dårlig bruttofortjeneste og røde tall. Heldigvis har eierne av kjeden tro på konseptet, og målet er å være friskmeldt innen to år.

- Vi har alltid hatt, og har fortsatt stor tro på målgruppen voksen kvinne. Vi er overbevist om at konseptet er i trygge hender hos Linda, og at hun vil lede Days Like This til suksess, sier styreleder i Days Like This AS, og eier i Varner AS, Petter Varner. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS