Du er her

Marte Jensrud årets butikksjef

Marte Jensrud, butikksjef hos Zizzi på Hamar ble i dag kåret til Årets Butikksjef under Handelskonferansen 2019.
Av Redaksjonen
Publisert 24.09.2019 21:35

– Marte Jensrud tar kunden på det største alvor. Hun nyter stor tillit blant sine ansatte og gjør det spennende og interessant for dem å være på jobb. Jensrud omtaler seg selv som leder – ikke som sjef. Det er ikke bare kundebehandlingen- men menneskebehandlingen som står i fokus hos Jensrud, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke.

I juryens begrunnelse kommer det frem at Jensrud kan vise til svært høy lønnsomhet med 46 måneder sammenhengende vekst i en tøff bransje. Ryktet om en fantastisk butikksjef når fram til kunder langt unna det naturlige geografiske nedslagsfeltet til butikken.

– Butikksjefen spiller en unik og særs viktig rolle i den daglige butikkdriften, og gjør en betydelig innsats hver dag for virksomheten. Prisen hedrer og løfte frem butikksjefenes innsats, sier Andersen.

Marte Jensrud vant prisen i sterk konkurranse med 46 kandidater. I siste runde slo hun ut Erik Staveli fra Maxbo Asker og Christoffer Balchen fra Kiwi Nardobakken i Trondheim.

Prisutdelingen et samarbeid mellom Virke, rekrutteringsselskapet Impact, Markedsinfo og Retailmagasinet. Juryen har bestått av Arvid Brandmo fra Impact, Tim Rosenvinge fra Impact, Rune Stenberg fra Markedsinfo, Thomas Gudbjerg fra Color Line, Line Beate Jebsen fra Meny og Norgesgruppen, Terje Gulbrandsen fra Citycon og Nils Vanebo fra Retailmagasinet. 


Elisabeth Hunter, Vinmonopolet og Grethe Lekven, DnB

Handelsprisen til Vinmonopolet

Vinmonopolet vant Handelsprisen, på grunn av en solid satsing på kundeservice, faghandel og samfunnsansvar.

Vinmonopolet vant prisen i tøff konkurranse med Kiwi og Jollyroom. − Vinmonopolet har lykkes med en velutviklet kanalstrategi med et tett samspill mellom kjedens fysisk butikker, netthandel, app og kundesenter. Det har gjort de til en av Norges best likte bedrifter blant norske forbrukere, uansett bransje, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke.

Nominasjonene og kåringen bygger på en totalvurdering av handelen. Særlig viktig er krav til vekst i omsetningen i kombinasjon med lønnsomhet over tid. I tillegg er det lagt vekt på virksomhetenes omdømme og deres evne til å vise vei i bransjen. Handelskonsepter med en omsetning under 50 millioner kroner og/eller mindre enn tre års drift, er ikke med i vurderingen.

Juryen for Handelsprisen 2019 har bestått av Erik Fagerlid, Frode Finsrud fra Cappa, Grete Lekven fra DNB, Anders Askevold fra GS1 og Ole Martin Evensmo fra Sannsyn.


Årets retailledere: Karl Munthe-Kaas, Stine Trygg- Hauger og Grete Lekven fra DNB. (Foto: Kilian Munch)

Årets retailledere

Karl Munthe-Kaas fra Kolonial.no og Stine Trygg-Hauger fra Clas Ohlson ble i dag tildelt prisen som Årets Retailleder under Virkes Handelskonferanse.

− Dette er utrolig gøy! Denne prisen er takket være at vi i Clas Ohlson har så mange fantastiske medarbeidere som hver dag jobber for å forenkle hverdagen for kundene våre. I Clas Ohlson tror vi at den som kommer nærmest kunden vinner, sier Stine Trygg-Hauger, Norgessjef i Clas Ohlson.

− Tusen takk! Alle våre fantastisk dyktige medarbeidere i Kolonial.no jobber hver dag med å gjøre kjøpsopplevelsen enklere, bedre og tilpasset kundene våre. Det gjør meg stolt, sier Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør i Kolonial.no. 

Juryen klarte ikke å skille mellom Munthe-Kaas og Trygg-Hauger, dermed deler de årets pris.

− Karl Munthe-Kaas utfordrer det etablerte og bygger nye handlemønstre og kanaler i et knalltøft marked. Stine Trygg-Hauger har i mange år vært med å snu og tilpasse Clas Ohlson fra en tradisjonell kjede til en moderne retail-virksomhet med et godt grep om markedet. Derfor er begge tildelt prisen, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i Virke.

Juryen for Årets Retailleder har bestått av Erik Fagerlid, Frode Finsrud fra Cappa, Grete Lekven fra DNB, Anders Askevold fra GS1 og Ole Martin Evensmo fra Sannsyn.