Du er her

Messer med merverdi

De tre motebyene København, Berlin og Dusseldorf byr alle på spennende fagmesser og masser av events. Alt det som skjer i tillegg til messenes kjerneaktiviteter ser ut til å bli stadig mer viktig.
Av Redaksjonen
Publisert 29.05.2018 12:48

Av Helle Mathiesen og Ove Hansrud

Nettverk, opplevelser og kunnskapsformidling i tilknytning til messene skal være med på å  sikre fagmessenes berettigelse i en digitaliseret verden, hvor mennesker og virksomheter kan forbindes med et enkelt klikk.

Stadig flere tilbud i Berlin

Under paraplyene til Panorama og Premium har det vokst fram en rekke små og store messer, eventer og konferanser i Berlin. Her dekkes alle mulige segmenter.

Berlin fikk sitt store gjennombrudd som internasjonal moteby med Bread&Butter. I 2014 takket Bread & Butter av som tradisjonell fagmesse, og en viktig mote-epoke på Tempelhof Airport var over. Berlin har imidlertid klart å bevare sin posisjon som motemetropol og har i dag et meget variert tilbud under paraplyene til Panorama og Premium.

Premium med mange bein

Mens Bread & Butter eksisterte i sitt opprinnelige konsept bygde den konkurrerende messen Premium seg opp år for år. Og da Bread & Butter kollapset i sitt opprinnelige format, skjøt utviklingen for Premium Group fart for alvor. Etter de siste års oppkjøp av SEEK, Show&Order og Bright omfatter Premium Group nå også disse konseptene i tillegg til hovedmessen Premium.

Dermed har gruppen et samalet tilbud på ulike lokasjoner som dekker de aller fleste segmenter.

Dessuten satser Premium med #Fashiontech stort på  konferanseopplevelser og kunnskapsformidling.  #Fashiontech arrangeres den 4. juli i Kraftwerk Berlin. Da eventet ble arrangert  i januar deltok ikke mindre enn 4.200 personer, og 39 foredragsholdere var på scenen.
Messene under Premiums paraply går alle fra 3. til 5. juli.

Fellesskap i fokus på Panorama

På de samme datoene vil Panorama igjen bringe motebransjen sammen med temaet Connecting Communities. Fokus vil være på å bringe mennesker som er en del av det intrnasjonale motefellesskapet  tettere sammen forretningsmessig.
- Fashion-business er people’s business. I tillegg til å presentere de kommende trendene er erfaringsutveksling i bransjen Panoramas umiskjennelige  DNA, sier Jörg Wichmann, CEO på Panorama Berlin.

Blant nyhetene til SS19-sesongen er en hallutforming hvor hvor accessories integreres i motehallene i stedet for å være samlet i ett univers. Nova Court danner rammen om denim-merkene og segmentet for casual mote, athleisure og sport fashion. To nye temaer får premiere på messen: Yoga og beachwear. I et område tas ordet ”Court” bokstavelig, og her presenteres et sterkt visuelt konsept basert på urban sport med sportsbanen som ramme om daglige events og get-togethers.
På Messe Berlins grunn går dessuten to selvstendige messer parallelt med, og i samarbeid med Panorama: Selvedge Run med authentic denim og livsstilmerker og XOOM med bæredyktig mode.

CIFF skal utvikle og utfordre

CIFF i Bella Center i København vil være noe  annet enn bare messe. CIFF ser seg selv som en destinasjon, et fellesskap og et kreativt møtested for danske og internasjonale motemerker.

BC Hospitality Group offentliggjorde i mai at konsernet planlegger å investere et tresiffret millionbeløp i nye og større kongressfasiliteter for å utnytte den store etterspørselen etter København som kongressdestinasjon.  Slik vil de sikre at Bella Center forblir blant verdens mest attraktive kongressentre. Det blir spenndende å se hvordan man eventuelt vil sette nye, topp moderne konferensefasiliteter i spill i forbindelse med motemessen.

- Vi er den motemessen i Europa som har eksistert lengst. Men vi fortsetter med å innovere, provosere og utfordre bransjen og messeformatet, fordi det er den måten vi tror, vi kan vokse på, heter det på CIFFs hjemmeside. CIFF tar imot nesten 2.000 merker på sine over 60.000 kvadratmeter i Bella Center. CIFF-plattformen omfatter CIFF og CIFF Showrooms med permanente showrooms, samt CIFF KIDS i Forum.

CIFF og CIFF KIDS arrangeres fra 8. til 10. august.

Utvikling av Revolver Square

Parallelt med CIFF fra 8. til10. august går også Revolver i Øksnehallen.

Til SS19-sesongen byr messen på en ny og frisk layout, som blant annet inkluderer et forbedret café- og loungeområde, samt en videreutvikling av Revolver Square, hvor noen av de beste food-trucks fra København vil sørge for at de besøkende kan stille appetitten og slukke tørsten.

Som vanlig vil Revolver presentere en rekke nye utstillerne innenfor sitt segment  av designdrevne skandinaviske merker og likesinnede internasjonale merker.
Revolvervil i tillegg stå bak Scandinavian Manifesto under herremotemessen Pitti Uomo i Firenze den 12.-15. juni 2018. Det er et kuratert område med etablerte skandinaviske merker.
Christian Maibom, stifter og Creative Director på Revolver, sier han er stolt av samarbejdet med Pitti Uomo.
- Pitti Uomo er verdens ledende herremoteplattform, og Scandinavian Manifesto er en hel unik mulighet for våre merker å vise fram det aller beste moderne skandinavisk herremote, sier han, og legger til at samarbeidet mellom Pitti Uomo og Revolver er planlagt å vare i tre sesonger.

Gallery utvider åpningstider

I juli  presenterer Gallery-messen i Düsseldorfs Areal Böhler segmentet Premium & Agencies i en ny hall, som får utvidede åpningstider i forhold til resten av messen. Mens Gallery foregår den 21. til 23. juli, så åpner hallen med agenturer og premium brands allerede den 20. juli, og her er det åpent til og med den 24. juli.

De øvrige segmentene på Gallery heter Contemporary med avant garde og designermerker. I Accessories samales utstillere med sko, vesker og smykker, mens Evening & Occasion har festklær. Gallery Shoes arrangeres i Areal Böhler senere i sesongen, den 2.-4. september.

 

 

 

 

Nøkkelord