Du er her

Moods forbedrer vareflyten med RFID

Moods of Norway bruker RFID-merking av varene for å forbedre vareflyten fra lager til butikk og for å utvikle sømløse systemer for å integrere butikksalg og nettsalg. RFIF ble installert i butikkene i Norge og Sverige i 2014. Nå utvides systemet.
Av Ove Hansrud
Publisert 14.12.2015 09:30

Moods har valgt et kildemerkingssystem fra Checkpoint Systems for å utvikle merke-prosessen, samt å kunne spore klær fra kilde til butikk («omni-kanal»), noe som gir bedre vareflyt.

Moods of Norway implementerte RFID i sine butikker i Norge og Sverige 2014. I tillegg til bruk i butikken, benytter også Moods of Norway RFID omni-kanal for elektroniske bestillinger. For eksempel har mer enn 90 prosent av motehuset sin vår / sommer kolleksjon 2015 blitt elektronisk merket med RFID, og ​​rundt 20 prosent av de elektroniske bestillinger er oppfylt fra butikkene.

Moods of Norway bruker Checkpoints RFID-etiketter for kontroll av vare-beholdningen. Dette er en av første generasjonens globale merke-løsninger som er godkjent i både tekstil- og faghandelen i USA og Europa. Med dette kan Moods of Norway bruke samme etikett globalt på tvers av mange kategorier, og derved effektivisere sin kildemerking.

Med bestillingstjenesten  Check-Net online kan foretaket merke hele sin kleskolleksjon ved kilden for mer enn 70 produsenter basert i Kina, Tyrkia, Nederland og India. Dermed forenkles hele prosessen. Kildemerking forandrer merkeaktiviteten fra en manuell og arbeidskrevende prosess i butikken til et sentralisert punkt i produksjonsprosessen slik at butikk betjeningen kan fokusere på å betjene sine kunder i stedet for å merke varene.

- En rask kildemerkingsprosess av høy kvalitet er viktig for oss, siden RFID er et perfekt system for å holde kontrollen på lager, både for butikksalg og for nettsalg. Checkpoints kildemerkingsprogram eliminerer forsinkelser og sikrer kvalitet. I butikkene oppfattes RFID som et viktig verktøy, og ikke som ekstra arbeid, sier Hans Petter Huber, Supply Chain Manager for Moods of Norway.

- Vi er glade for å samarbeide med Moods of Norway slik at de kan levere hylleklare varer for butikk- og nettkjøp så raskt og nøyaktig som mulig, sier James Wrigley, President and Chief Operating Officer, Apparel Labeling Solutions, Checkpoint.

Ennte AS har enerett som distributør av Checkpoints varesikringsprodukter I Norge.