Du er her

Moods of Norway kjøper Brandstad

- Moods of Norway vil ha høyere turtall på traktoren og kjøper butikkjeden Brandstad med 24 butikker av investeringsselskapet Katalysator.
Av Ove Hansrud
Publisert 14.07.2016 18:53

- Etter regnvær kommer det alltid sol! Både vi og Brandstad har vært igjennom noen tøffe år nå, og det er derfor utrolig gøy å kunne lande denne avtalen med Katalysator. Vi kjenner jo hverandre godt fra før ved at Brandstad i mange år var Moods største engroskunde. Derfor er det ekstra festlig å ønske Brandstad inn i Moods-familien, sier Simen Staalnacke, en av gründerne av Moods of Norway.

Avtalen mellom Moods of Norway og Katalysator kom på plass etter at Moods of Norway i fjor tok kontakt med Katalysator med spennende fremtidsplaner og forslag om en overtakelse av kjeden. Katalysator har det siste året endret investeringsstrategi, der Brandstad i dag har en annen selskapsprofil enn det som skal være porteføljekriterier for Katalysator fremover.

- Lønnsomheten i Brandstad har vært utfordrende i et svært krevende marked. Ledelsen har gjort en solid innsats, blant annet med en vellykket omprofilering av kjeden, og vi ser nå at timingen for å la stafettpinnen gå videre i Moods-regi er god, sier Jon H. Pran, administrerende direktør i Katalysator.

Moods of Norway har de siste to årene vært igjennom en snuoperasjon med omfattende omlegging av virksomheten, hvor strategien har gått fra bred engrosdistribusjon til bare å omfatte design, produksjon og distribusjon i egeneide butikker. Utnyttelse av synergier i

It-systemer, organisasjon og lager er dermed blitt viktigere for å sikre god og effektiv drift.

- Det har aldri ligget i vår natur å gire ned, men de siste to årene har vi lukket mange butikkdører i Norge til eksterne utsalgspunkter. Gjennom kjøpet av Brandstad øker vi nå turtallet og åpner 24 nye, egeneide butikkdører til. Det føles svært godt. Brandstad-butikkene kommer til å fremstå likt for kunden, men det vil selvfølgelig bli solgt Moods of Norway i kjeden i tillegg til topp internasjonale merker, som Diesel, Scotch and Soda og andre merker, forteller Jan Egil Flo, daglig leder i Moods of Norway.

Andre områder Moods har sett nærmere på å videreutvikle er blant annet Brandstads web shop og utrulling av Moods sin bruk av radiofrekvensidentifikasjon (RFID) i butikkjeden, hvor Moods of Norway er blant de aller fremste i Norden.

- Selv om både vi og Brandstad har tapt penger i de siste årene har begge selskapene nå trimmet motoren. Sammen er vi rigget for ny og lønnsom vekst, slik konkurransen er i markedet nå, vil større enheter være de som overlever, avslutter Jan Egil Flo.