Panelet besto av MedTechs Kathrine Myhre, Innovasjon Norges Oscar Kipperberg, Aphrus Anita Godell og Ola Mæle. Samtaleleder var Kristin Valla.

Mote det nye gullet?

Torsdag ettermiddag benket motefolk seg i Paleets 2. etasje for å høre på den første i det senterledelsen håper skal bli en serie «shop talks» med bransjens aktører. Denne gangen var temaet om norsk mote kan bli det nye gullet.

Publisert

I panelet satt Aphru-merkets «mor» Anita Godell, investor og «mote-doktor» Ola Mæle, MedTech- sjef Kathrine Myhre og spesialrådgiver i Innovasjon Norge, Oscar Kipperberg. Gjennom en halvtimes ledig samtale veiledet av journalist Kristin Valla fikk publikum med seg hva som skal til for å lykkes og at norske merkevarer er etterspurt der ute i den store verden. Ikke minst fordi mange satser på den såkalte «casualization»- trenden som Ola Mæle nærmest kan anklages for å ha startet med BikBok joggedrakten. - Derfor har jeg satset på «comfort fashion», understreket Aphru-gründeren.

- Vi er inne i en tid med store omveltninger, sa Anita Godell videre. Hun er en av de mange norske motemerkene som er leietakere i Paleet. - Vi må se etter nye forretningsmodeller, for mye i dag handler om «disrupsjon» og vraking av gammeldagse måter å selge på. Godell, sammen med flere andre norske merker, har gjennom sitt samarbeid i moteklyngen Norwegian Fashion Hub lært mye om akkurat dette.

At helse står så sterkt i fokus i dag, mente Kathrine Myhre også ville ha en innvirkning på hva norsk mote kan selge seg på, mens Innovasjon Norges Kipperberg mente at vi forbindes med miljøvern og bærekraft, og dermed bør dra veksler på akkurat dette. - Man må ta en helt tydelig posisjon. Det skader ikke å spille på norske verdier, og «Made in Norway» kan kanskje bli like slagkraftig som «Swissmade».

Ola Mæle minnet alle på at innen sport har Norge allerede etablert seg internasjonalt, og ramset opp HellyHansen, Dæhlie og flere for ytterligere å understreke poenget.

Senterleder Øystein Aurlien var fornøyd med sin nysatsing og har ambisjoner om flere slike uformelle debatter fremover, etterfulgt av mingling og gode tilbud i butikkene. Som Godell sa: Det er på tide å tenke nytt for å engasjere kundene.

Tone Skårdal Tobiasson

Powered by Labrador CMS