Nett- og postordrehandel for 11,3 milliarder

Postordre og netthandel omsatte for 11,3 milliarder i fjor. 15 prosent, rundt 1,7 milliarder er sko, klær og accessoirer. Dette er omtrent det samme som året før.

Publisert

Finansavisen har hentet inn tall fra Distansehandel Norge (tidligere Norsk Postordreforening) som viser at distansehandelsbedriftene i Norge omsatte for 11,3 milliarder i 2009, og at dette bare er en økning på 0,6 prosent i forhold til 2008.

Årsaken kan være sterk vekst i 2008, og at elektronikkhandelen, som er en viktig varegruppe, fikk en nedgang i fjor, opplyser Distansehandel Norge til avisen.

Salg av klær, sko og accessoirer ligger på samme nivå som før, med en omsetning på rundt 1,7 milliarder kroner. Vinneren er sport- og fritidssegmentet, som hadde en omsetningsøkning på nett og postordre på 18 prosent. Også møbler og interiør hadde en økning på over ti prosent. Helse og velvære og hobby og elektronikk hadde nedgang.

Statistikken er hovedsakelig basert på Statistisk Sentralbyrås terminvise omsetningstall for varehandelen. Det er beregnet at 15 prosent av distansehandelen kommer fra utlandet.

Powered by Labrador CMS