Du er her

Netthandel for 22 mrd. 1. halvår

I første halvår handlet nordmenn for 21,9 milliarder kroner på nett, en økning fra 20,4 milliarder kroner i første halvår i fjor, ifølge en pressemelding fra PostNord
Av Ove Hansrud
Publisert 01.10.2018 11:22

For Norden var det en vekst på 11 prosent, fra 89,9 til 104 milliarder kroner. Per innbygger er det nordmenn som legger igjen mest penger, og 63 prosent av oss handler på nett hver måned.

Yngre handler betydelig mer enn eldre, men aller mest handler forbrukere i alderen 30–49 år der i snitt 73 prosent kjøper noe via nett hver eneste måned.

Veksten i dagligvare stopper

Etter at andelen nordmenn som handler dagligvarer på nett økte fra 5 til 10 prosent fra 2016 til 2017, viser ferske tall fra vår halvårsrapport for netthandel i at nye kunder ikke kommer til, skriver PostNord i pressemeldingen.

– I 2016 handlet fem prosent av oss dagligvarer på nett. I 2017 økte dette til ti prosent, og mange mente vi sto ved starten av en bratt vekstperiode. Siden er én av de to store aktørene gått konkurs, den andre sliter med lønnsomheten og de etablerte dagligvarekjedene har bare så smått begynt å rulle ut sine netthandelskonsept. Våre tall tyder på at eventuell volumvekst fra i fjor til i år, primært må skyldes at de som allerede er kunder, kjøper mer. Ikke at nye kommer til, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.

Nordmenn ivrigst

– Dagens unge forbrukere kommer inn med utgangspunktet "nett først", så når den mest kjøpesterke gruppen 30-49 år allerede dominerer netthandelen, tyder det på at den totale veksten i netthandel bare vil fortsette, sier Kyllesnstjerna.

Omtrent seks av ti nordmenn som har handlet på nettet, har kjøpt varer fra en markedsplass som Wish, Amazon, Zalando, eBay, Etzy eller Alibaba det siste året, sammenlignet med 44 prosent i Sverige og Danmark, og 52 prosent i Finland. 

Viktig hvordan varene leveres

– Hvordan varene leveres spiller en viktigere rolle både for kjøp og ikke minst gjenkjøp, og nøkkelen er valgfrihet. De som ikke tar denne utviklingen på alvor, vil risikere å tape kampen om kundene, sier Rikke Kyllenstjerna.

"Netthandel i Norden"

Netthandel i Norden – halvårsrapport 2018, er basert på forbrukerundersøkelser gjennomført i Sverige, Danmark, Norge og Finland hver måned i perioden januar til og med juni. Til sammen har 53.849 respondenter svart. PostNord har fulgt den nordiske utviklingen innen netthandel de siste ni årene.