Netthandel for 50 milliarder i 2016

Nordmenn netthandlet for over 50,1 milliarder kroner i 2016, ifølge PostNords rapport «Netthandel i Norden».

Publisert

Det tilsvarer 1691 kroner per person, som plasserer nordmenn som de ivrigste netthandlerne i Norden. Sammenlagt kjøpte nordiske nettkunder varer på nettet til en verdi av 213,6 milliarder kroner i 2016, ifølge rapporten.

Mer mobil

Mobiltelefonen har på kort tid endret forbrukernes atferd og er på frammarsj både som innkjøpskanal og som en stadig viktigere kilde til informasjon. Hver fjerde nordiske forbruker som har handlet på nettet, har gjennomført et kjøp med mobiltelefonen. Her er det imidlertid store forskjeller mellom både aldersgrupper og land: Forbrukere mellom 18 og 49 år handler betydelig oftere enn eldre, og det er Sverige og Norge som er mest mobilmodne av de nordiske landene. Dette innebærer at svensker handler med mobilen i nesten dobbelt så høy grad som finnene.

Dette har bidratt til at mange nettbutikker har vært raske med å utvikle spesialtilpassede sider og apper for små skjermer.

Fleksibel levering

4 av 5 nordiske nettkunder mener at det er viktig å kunne velge leveringsmåte når de handler på nettet. Her er det både likheter og tydelige forskjeller mellom de forskjellige landene. I Finland og Norge foretrekker man å få varene levert hjem i postkassen, mens det er mest populært å hente selv på et utleveringssted i både Sverige og Danmark.

Raskere, mer personlig og smartere - det er nøkkelordene for de nettbutikkene som vil lykkes med produkttilbudet sitt og den komplette kjøpsopplevelsen i de nordiske markedene. Makten ligger i forbrukernes hender – å være proaktiv og lære sine kunder i de forskjellige markedene å kjenne, blir derfor stadig viktigere. (Kilde: Retailmagasinet)

Powered by Labrador CMS