Du er her

Norsk design i Tokyo Fashion Week

Den norske designeren Rebeca Herlung Høien har fått en unik mulighet: Hun skal vise sin kolleksjon i Tokyo Fashion Week 17. oktober.
Av Ove Hansrud
Publisert 04.10.2019 11:40

Hun fikk muligheten etter å ha vist i Vancouver Fashion Week- Rebeca har sin utdannelse fra kunstskole og søm og design. Hun står for en kunstnerisk tilnærming med miljø og bærekraft som utgangspunkt.


Rebeca Herlung Høien

Temaet for kolleksjonen som vises i Tokyo er miljø og tekstilindustri. Scenarioet er 'post apocalypse': tekstilindustrien har overprodusert og brukt opp alle ressurser for å produsere nye plagg. I fremtiden blir vi nødt til å lære oss å lage klær ut fra det vi kan finne rundt oss, som tekstilrester, tapeter, gamle møbler,  pinner, planter osv.  Tekstilene brukt i denne kolleksjonen kommer fra Tyrihans, Kvadrat og Jhon Møbler.

Å måtte bruke det en finner

Plaggene reflekterer denne prosessen hvor det gis uttrykk for at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne hele stoffer, og man blir tvunget til å bruke materialer man ellers ikke hadde sett for seg  kunne bli til et klesplagg.

- Jeg startet med å lage et mer tradisjonelt merke, men har etter hvert beveget meg mer mot kunst og statement-plagg. Gledelig nok er det et marked for den typen klær også, sier hun.

- Den kolleksjonen som vises nå er utelukkende laget av ting jeg har fått tilsendt: en bunke tekstilprøver, møbelstoffer og brokademønstre. I tillegg har jeg vært ute i skogen og plukket pinner og materialer som kan brukes. Det er en kjempeutfordring å utvikle og sette sammen disse elementene til plagg, og i tillegg finne en rød tråd i kolleksjonen, sier hun.

Fokus på bærekraft

Hun forteller om hva som fikk henne til å fokusere på miljø og bærekraft:

- Det startet i det små da jeg fikk en interesse av å finne ut om skadelige kjemikalier i tekstiler, som da viste seg å være ganske utbredt. Jeg sendte da over tekstilprøver til en lab i Sverige, hvor resultatene var at mange av plaggene mine inneholdt flere skadelige kjemikalier, blant annet NPEO. Disse kjemikaliene er skadelige også i sluttproduktet. Forskjellige typer kreft, allergier osv var blant bivirkningene disse kjemikaliene hadde. Det var også kjemikalier som var skadelig for natur og marineliv.

- Da fant jeg ut at jeg skulle gå en annen vei innen mote, og fokuserte mer og mer på uttrykk og formidling om bærekraft og miljø. Jeg er kunstnerisk anlagt og da falt det naturlig å gå den veien i uttrykket.

Forrige kolleksjon het Drink it, og tok for seg akkurat dette temaet - kjemikalier. Teposer ble brukt litt humoristisk, hvor symbolikken kan ha flere betydninger. Tanken var at vi drakk disse kjemikaliene, og at naturen ''drakk'' de også.

Må handle, ikke snakke

- Denne kolleksjonen Woodland Reds, kort fortalt, baserer seg mer på en tidsepoke i fremtiden, hvor vi har brukt opp alle ressurser vi har. Og må dermed ty til alternative løsninger for å ha klær å ha på seg. Fordi vi ikke har pels, så har klær igjen fått et bruksområde mer for å overleve, enn å kle seg opp for anledningen. Dette er fremtiden om vi ikke snur produksjonsmodellen. Vi må innse at tekstilindustrien ikke bare kan fortsette som før. Vi må tenke nytt og handle, ikke bare sitte i møter og snakke om hva som bør gjøres, sier hun.

Nøkkelord