Tobias Tjørstad fra Holzweiler sammen med Hirofumi Kurino fra United Arrows, en viktig skikkelse i japansk motebransje. Alle bilder: Elin Kathrine Saunes.
Fra venstre Elise By Olsen fra Recens Paper, ambassadør Erling Rimestad, Ida Falck Øien fra Haik, Anita Krohn Traaseth og Rolf Petter Almklov fra Innovasjon Norge.
Ida Flack Øien fra Haik sammen med noen av de japanske gjestene
Tobias Tjørstad presenterer utstillingen

Norsk mote tiltrekker seg moteeliten i Japan

I Tokyo, byen som blir regnet som en av de viktigste motemetropolene i verden, samarbeidet moteklyngen Norwegian Fashion Hubs merkevarer for å få økt synlighet og posisjon. Og de fikk møte viktige personer i japansk motebransje.

Publisert

Eventet og utstillingen ”New Norwegian way” viste et bredt utvalg av hva norsk mote og kultur representerer til et viktig utvalg av japansk motepresse, influencers og innkjøpere.

I Japan: Elin Kathrine Saunes

I moteklyngen Norwegian Fashion Hub står de norske merkevarene Norwegian Rain, Cathrine Hammel, Holzweiler, T-Michael, og HAiKw/ for prosjektet. Gjennom å utnytte eget og felles nettverk, ressurser og kunnskap skal samarbeid bidra til å bygge hvert enkelt merkes posisjon i det japanske markedet.

- Arrangementet var viktig og vil fungere som et nødvendig springbrett ut mot det japanske og asiatiske markedet. Med ambassaden som arena og en fantastisk gjesteliste bestående av de aller mest relevante og viktigste navnene i bransjen er det gode muligheter for å vokse i Japan og Asia, sier Christian Murstad og Tobias Alexander Tjørstad I Holzweiler.

Flere sammen skaper inntrykk

For å gjøre et sterkt inntrykk på de japanske gjestene valgte de fem merkevarene i fellesskap å ta med seg flere merker og elementer fra den norske motebransjens økosystem. Det var et mål å kunne tilby gjestene et enda større bilde på hva norsk mote og kultur representerer og gjennom dette vise at det er mer der de kommer fra. Utstillingen viste til sammen 14 elementer som utgjorde konseptet New Norwegian Way, deriblant Oslo Runway, Tableau, Recens, og fotograf Bent René Synnesvåg.

- Det er flere norske merkevarer med stort potensiale i Japan. Det var derfor viktig å få fram mer av det norske motebildet ved å vise at det finnes mer enn fem merker. Vi inviterte et bredt spekter av gjester og ville gi mer informasjon om norsk mote og kultur gjennom arrangementet sier Rico Iriyama, NFH sin prosjektleder i Japan.

Kvelden var svært vellykket med over 70 gjester og stor interesse fra japansk side. Flere har allerede skrevet om de norske merkevarene i japanske media.

- Dette arrangementet er summen av alle de som bidrar inn. Vi er på et veldig, veldig høyt nivå i fashion, både hva gjelder deltakere, presse og inspiratorer. Samtidig er de som kuraterer denne utstillingen blant de beste. Dette arrangementet har vi fått til gjennom eget nettverk, gjennom Innovasjon Norge, og gjennom ambassaden, sier Linda Refvik i Norwegian Fashion Hub.

Norsk mote i Japan

Som pionerer innenfor mote og design er det japanske markedet svært åpent for å adaptere nye stiler og ta inn nye merkevarer. Dette gjør Japan til et ekstremt spennende marked for norsk mote. For japanere er Norge et spennende nytt tilskudd i den skandinaviske stilen som har hatt en økende interesse den siste tiden. Norsk mote med de norske merkevarene representerer et sett med verdier japanerne ønsker å være en del av. Det er særlig merkevarenes fokus på funksjon og kvalitet kombinert med attraktivt design som har en appell i markedet.

Arrangementet «New Norwegian Way» ble arrangert som et samarbeid mellom Norwegian Fashion Hub, Innovasjon Norge og Den Norske ambassaden i Tokyo med ambassadør Erling Rimestad som vert, samt med lokal forankring gjennom Rico Iriyama som prosjektleder i Japan og en viktig døråpner inn i det japanske motemiljøet.

Powered by Labrador CMS