Fra strategisamlingen til Norwegian Fashion Hub. Foto: Elin Kathrine Saunes
Foto: Elin Kathrine Saunes

Norwegian Fashion Hub vokser

Etter to år har moteklyngen Norwegian Fashion Hub vokst fra 12 til 33 medlemmer og har stor aktivitet. Og nå kommer det klare politiske signaler om at mote blir et prioritert område de neste årene.

Publisert

– Det er god aktivitet i klyngen. Mange av medlemsbedriftene leverer meget gode resultater, og samlet har selskapene i klyngen hatt en omsetningsvekst på 25 prosent, det meste fra økt eksport.. Det er ingen utmeldinger og ingen konkurser, sier en fornøyd Linda Refvik i Nye og Kloke Hoder, som leder prosjektet sammen med Elin Kathrine Saunes.

Det skjer svært mye positivt i norsk motebransje. Oppslutningen om moteklyngen og det stadige tilsiget av nye bedrifter som ønsker å øke kompetanse og profesjonalitet i nettverket er en bekreftelse på dette, ifølge Refvik.

Arbeidet i klyngen foregår etter fire strategier: Kompetanseheving, internasjonalisering, kapitaltilgang og posisjonering.

På en strategisamling for medlemmer og samarbeidspartnere som ble holdt i august ble det slått fast at etter to år er de fleste målene for år tre nådd allerede. Det er en meget positiv drive og stor optimisme blant medlemmene, og samspillet med samarbeidspartnerne fungerer godt.

Nå fortsetter arbeidet med ulike aktiviteter på alle de fire strategiområdene for å nå de overordnede målene: å profesjonalisere bransjen og få på plass den strukturkapitalen som er nødvendig for å få ytterligere vekst og kunne lykkes på eksportmarkedet.

Kompetanseutvikling

Innenfor de fire strategiområdene er det gjennomført en rekke aktiviteter. Det viktigste kompetansetiltaket var et studieopplegg i Oslo og Milano i regi av SDA Bocconi i Milano – et av verdens prestisjeuniversiteter innen økonomi og ledelse. Åtte av medlemsbedriftene og flere av samarbeidspartnerne deltok i et pilotprogram som tar sikte på å utvikle internasjonale forretningsmodeller. Detteprogrammet skal videreføres og det jobebs på andre områder for å

skolere medlemmene i internasjonal business. I tillegg etableres det mentor- og fadderordninger for nye medlemmer av klyngen, slik at de kommer raskt inn og at de drar nytte av den enorme kompetansen og erfaringen som finnes blant medlemmene.

Internasjonalisering

Når det gjelder internasjonalisering har klyngen hatt et godt samarbeid med Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og mange av de norske ambassadene med samlinger og studiereiser til en rekke byer rundt om i verden. Dette arbeidet vil fortsette.

Kapital og lønnsomhet

Når det gjelder kapitaltilgang har klyngen blitt et godt møtested for potensielle investorer. Men det legges også stor vekt på å forbedre finansieringen av virksomhetene ved å etablere kostnadsreduserende tiltak, jobbe for å forbedre lønnsomheten, bedre industriavtaler og bedre infrastruktur.

Må vekke politikerne

På området posisjonering jobbes det kontinuerlig med kommunikasjon på ulike nivåer til forskjellige målgrupper for å gjøre norske motebedrifter bedre kjent. En meget viktig oppgave er å skape mer oppmerksomhet om norsk mote i det politiske miljøet. Det knyttes også kontakt med andre næringsklynger og etableres samarbeid på ulike nivåer for å øke medlemsbedriftenes konkurransekraft.

- Støtt opp om norsk mote!

- Jeg er imponert! Det skjer svært mye positivt i norsk mote, og nå skal vi bidra til at denne bransjen vokser videre.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth var tydelig imponert av det hun har sett av norsk mote, noe hun ga tydelig uttrykk for da hun deltok på Oslo Runway i august.

Hun var på sin første motevisning for to år siden, og innrømmer at hun ikke hadde store forventninger. Men det hun fikk s e da, og det hun har sett siden, gjør at hun har stor tro og store forventninger til den videre utviklingen i bransjen.

Hun stilte i norsk antrekk, fra ByTiMO, på visningen, og kommer med en krystallklar appell til alle norske forretningskvinner- og menn: - Bruk norske merker når dere er ute og representerer, slik at dere bidrar til å fronte norsk mote.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth (i By TiMo-antrekk på By TiMo-visning) sammen med Gisle Mariani Mardal, leder for design og merkevare i Abelia.

Kulturministeren: -Store muligheter

Også kulturminister Linda Hofstad Helleland er imponert over det som skjer i den norske motebransjen. Hun var til stede på visningen til JohnnyLove på Oslo Runway og deler Anita Krohn Traaseth oppfatning om, at norsk mote er i sterk fremgang, med mange muligheter: - Jeg synes det er morsomt å se alt det positive som skjer i den norske motebransjen. Dette er en næring med stor selvtillit, og som har store muligheter, sier hun.

Fakta om Norwegian Fashion Hub
Norwegian Fashion Hub er på Oslos motenæringsklynge som ble gitt offisiell Arena-status i 2014. Klyngen har Arenastatus frem til 2017. Arena er et av næringsklynge-programmene til Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet.

Formål
Norsk motedesign skal bli en seriøs, bærekraftig og verdiskapende næring i Norge. Klyngeprosjektet skal bidra til å styrke utviklingen av en motedesignbransje med hovedsete i Osloregionen. Formålet på sikt er at norsk motedesign skal bli en internasjonalt anerkjent merkevare.

Prosjektledelse
NFH prosjektledes av Nye og Kloke Hoder v/Linda Refvik og Elin Kathrine Saunes.

33 medlemmer

Dette er dagens medlemmer av Norwegian Fashion Hub:

Norwegian Rain, Moods of Norway, Cathrine Hammel, ByTiMo, Haik, JohnnyLove, Tom Wood, Fall Winter Spring Summer, Epilogue by Eva, F5, Mole, Henderson Cashmere, Calajade, Kaibosh, Aphru, Holzweiler, Cavour, We Noregians, Swims, Elisabeth Stray Pedersen, Kattnakken, Kashmina, Iben, Mardou&Dean, Kastel Shoes, Veronica B. Vallenes, Varsity, Wooland, Lillelam, Fleiacher Couture, Le Backhand, Aurlandskoen.

Samarbeidspartnere: Høgskolen I Oslo og Akershus, SIVA, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, DOGA, SINTEF, Connect Norge, Oslo Business Region, Oslo Innovation Week.

Powered by Labrador CMS