Du er her

Nytt, norsk og lekent fra Oleana

Embracing change (omfavn forandring) var temaet for Nordic Living messen på Lillestrøm, og den som tok mest til seg dette temaet, må ha vært Oleana. For her har en ny generasjon eiere og ny designer med bakgrunn fra Henrik Vibskov virkelig bidratt med stor forandring.
Av Redaksjonen
Publisert 08.02.2019 10:52

Røros Tweed har levert pleddstoff i 100 % norsk ull til kåper.

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

Avanserte strikketeknikker, vågale fargevalg, nyskapende snitt, unisex som forsmak på en herrekolleksjon, en vevd kjole som hovedblikkfang og ikke minst norsk ull og norske underleverandører . Den nye generasjonen hos Oleana har tatt steget inn i en ny tid. Datteren til gründer Signe Aarhus, Gerda Sørhus Fuglerud, forteller glødende engasjert om hva som har skjedd siden hun og ektemannen Steffen overtok den bunnsolide bedriften i Ytre Arna. – Det er nettopp fordi vi er en så solid bedrift at vi nå kan ta disse spennende valgene, sier Gerda og trekker fram den ene nyheten etter den andre.


Mye nytt og spennende i kolleksjonen

Ny designer
             

Den nye designeren heter Matilda Nordberg, og ved siden av å ha en Master i Knitwear Design, har hun jobbet for Henrik Vibskov. Det bærer den splitter nye kolleksjonen preg av. – Vi lanserer nå tre designprogrammer, forklarer Gerda og utdyper: - Siden Solveig Hisdal (Oleanas mangeårige designer, red. anm.) nå har gått av med pensjon, må vi sørge for at kjernekunden vår fortsatt får det de forventer og nyheter som appellerer til dem. I tillegg henvender et av programmene seg til en yngre kunde, mens det tredje programmet handler om lekenhet og innovasjon.

Og leke seg, har Oleana absolutt gjort. – Det har vært beinhardt arbeid og vi har utfordret hele produksjon vår til det ytterste, men målet har vært å vise at klær kan være både energigivende og veldig gøy, forteller Gerda og viser fram «showpiece-kjolen» i ull og lin, som ikke er strikket. For en ikonisk strikkefabrikk er dette spesielt, selv om de selvsagt har hatt skjørt og andre ting i vevde stoffer før, da basert på importert, vevde stoffer. – Stoffet er vevd på Krivi Vev på Tingvoll spesielt for oss. Stoffet har vi også i et skjørt og i en topp som kan styles inn på de mest utrolige måter.

Pleddkåpe i norsk ull

Teksturene og silhuettene er også nye, hvor teknikkene er utfordret og fargene smeller mot deg.

- Denne er i 100 % norsk ull, sier Gerda og trekker fram nye pleddkåper hvor Matilda Nordberg har lekt videre med Hisdals kjente blomsterdesign, én modell er i signalsterke sjatteringer av lilla og oransje. – Pleddstoffet er vevd hos Røros Tweed, og kåpen er selvsagt sydd hos oss på fabrikken i Ytre Arna, så mer kortreist blir det ikke.


Med en yngre målgruppe i kikkerten, luer er nyheter i kolleksjonen.

Det er mange år siden Oleana brukte norsk ull i strikkeproduktene sine, her går det i merino og silke. – Nytt er at vi i selve strikkingen har lagt inn både nye teknikker og modellert plaggene slik at de for eksempel går litt inn i livet. Denne toppen er strikket i en teknikk som minner om veving og dermed får et helt annet preg. I tillegg har vi en unisex topp med en helt spesiell intarsia-teknikk som gjør at dekoren nesten ser ut som den er trykket på. Men den er innstrikket! At vi nå lanserer noe som er unisex er også bevisst; vi har planer om en herrekolleksjon. Og hva er vel mer miljøvennlig enn at flere i familien kan bruke samme plagg?
Standen på Nordic Living bar tydelig preg av «embracing change», med nordiske naturmaterialer som en fin innramming. Noe som også ga god respons da Oleana stilte ut på CIFF i København.

– Butikkene vil etter hvert reflektere hvor vi er på vei. Og med en så stor kolleksjon som vi nå satser på, spørs det om vi ikke må utvide i tillegg, ler Gerda.        

Med ny, renere logo og med alle katalogbildene fotografert på fabrikken i Ytre Arne, hvor vi skimter både arbeidsplassene og noen ansatte, satser Oleana på enda større fokus på åpenhet om verdikjeden. De er del av Economusée systemet som er et nettverk av håndverksbedrifter som åpner opp for besøk slik at folk kan komme og se produksjonen. – VisitBergen og Bergen Reiselivslag planlegger nå en «Ullrute» i samarbeid med både oss, Dale of Norway, Hillesvåg Ullvarefabrikk, Norlender og flere andre aktører for at turister skal få med seg den lokale tekstilproduksjonen som er så er levende i vårt område. De skal få oppleve sammenhengen mellom beitedyrene, landskapet og produktene. Det tror vi blir et kjempeløft for forståelsen av vår unike tekstilarv og ikke minst norske merkevarer som fremdeles holder stand og bidrar til verdiskapning i Norge.
Og med raffinert design, en leken innstilling og utsøkte råvarer, ser fremtiden lys ut for Oleana.

Billedtekster:

 

 

 

 

Nøkkelord