Du er her

Oslo Design Fair i gang

Mye folk på første dag av Oslo Design Fair, men med klare forskjeller på trafikken i de ulike hallene.
Av Ove Hansrud
Publisert 31.08.2017 11:04

 


Marianne Jemtegård snakket om effektiv markedsføring i sosiale medier.

Det er tydelig at flertallet av de besøkende på messen er mest interessert i gave- og interiørartikler, mens det var mindre travelt i B-hallen, hvor de fleste utstillerne med klær og tilbehør var samlet.

Kreativ direktør for messen, Grete Sivertsen, nøler ikke med å kalle messen for Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen. Hun er stolt av å kunne invitere til en messe med et rikt faglig program og mange flotte utstillere.

Nytt av året er et samarbeid med Ikea og Plantasjen, som har en egen bakgårdskafe på messeområdet hvor de besøkende kan fordøye inspirasjon, kunnskap og ideer innimellom slagene.

Tilbakemeldinger fra utstillere og innkjøpere tyder på at det er et visst sprik mellom arrangørenes fokus på design og tendenser og utstillernes og innkjøpernes hovedfokus: Kjøp og salg. Travle, litt stressede innkjøpere som skal ha med seg mest mulig og besøke flest mulig leverandører på kortest mulig tid gjør at de ikke bruker så mye tid på faglig påfyll og inspirasjon som de kunne ønske.

Nostalgi

Norges Varemesse hadde hentet inn trendanalytiker Gemma Riberti fra WSGN som foredragsholder på åpningsdagen. Hun for seg interiør- og designtrendene for 2018 og slo fast at de er preget av nostalgi og fokus på menneskelig varme og nærhet.

- Overflater, materialer og taktiliteter som formidler varme og nærhet blir viktig. Teknologi fortsetter å bevege seg bort fra det futuristiske til en mykere, mer diskret fremtoning forankret i det gode håndverket.

- Fargepaletten er inspirert av naturen. Nøytraler varmes opp, og sterke, energiske nyanser utfyller de myke tonene og gir omgivelsene liv. En frisk følelse av nostalgi kommer til syne, drevet av konstant tilgang til inspirasjon fra fortiden gjennom digitale hjelpemidler og tempoet i sosiale medier. Vi fokuserer ikke lenger på en epoke, et sted og en kultur, men lever i en levende og eklektisk miks med innflytelse på alle aspekter av design, sa Gemma Riberti.

 

Nøkkelord