Du er her

Promenaden gjør Oslo mer attraktiv

Promenaden Fashion District bidrar til å gjøre Oslo sentrum mer attraktivt, både for byens befolkning, tilreisende nordmenn og utenlandske turister.
Av Ove Hansrud
Publisert 17.04.2018 09:15

Louis Vuitton og Hermés er to av mange luksusmerker i Promenaden

Det kan Fredrik Kumlin, CEO i Promenaden Management, slå fast når han presenterer det nye paradeområdet i Oslo sentrum. Og målet hans er helt klart: Å skape Norges mest spennende shopping, rekreasjons- og opplevelsesområde, et byrom med helhetsopplevelser for forbrukerne.

Han er langt på vei til å lykkes. Det er ingen tvil om at Promenaden har gjort at sentrum har slått fullstendig knock ot på Bogstadveien og Hegdehaugsveien, som tidligere var Oslos viktigste shoppingområde.

Dette er Promenaden

Promenaden Fashion District er området innenfor Akersgaten, Kongens gate, Prinsens gate og Grensen, som inneholder shoppinggatene Øvre Slottsgate, Nedre Slottsgate, EGER og Steen & Strøm Department Store.

Promenaden har som strategi å inneholde de mest spennende butikk-konseptene, internasjonale merker, restauranter og cafeer og destinasjonskonsepter.

Promenaden Management er et forvaltningsselskap eied av britiske Meyer Bergman. Selskapet forvalter eiendommer eid av Meyer Bergman eller eid av fond under administrasjon av Meyer Bergman.

Luksus og fashion

Flere av gårdeierne innenfor Promenaden deler felles strategi om innhold, sikkerhet, oppgradering av gatene og markedsføring av området som en enhet. Innenfor Promenaden ligger Nedre Slottsgate, som er Oslo`s luksus-handlegate, med flagship butikker som Hermes, Gucci, Louis Vuitton, Bottega Veneta, Burberry og Urmaker Bjerke. Nå åpner også Moncler og Valentino i dette området. Øvre Slottsgate er Oslo´s contemporary fashionhandle gate med butikker som Sandro, Maje, Marc Jacobs, Kate Spade, Acne Studios, Filippa K og Zadig & Voltaire.

- Et unikt område med store muligheter, slår Kumlin fast. – Vi er stolte og glade over å kunne presentere en rekke internasjonale varemerker, to varehus med attraktive handleopplevelser og et godt og bredt tilbud av butikker og restauranter og rekreasjonsmuligheter. Oslo er Europas raskest voksende by, vi får stadig flere turister og alt ligger til rette for at vi kan utvikle området ytterligere.

 

Valentino, Moncler og Jimmy Choo

Og mer kommer: Jimmy Choo åpner i september, og Annette Lund, CCO i Promenaden Management kan fortelle at Moncler og Valentino åpner egne flagship stores i Promenaden Fashion District i løpet av året.

Ser store muligheter

- Oslo er en unik by med fantastiske muligheter: Nordmenn er  kjøpesterke, kvalitetsbevisste og merkeorienterte, og det kommer stadig flere turister hit. Her har vi flere internasjonale luksusmerker pr kvadratmeter enn i noen annen europeisk by, sier Marius Møller i Group 88, som står bak en massiv satsing med en rekke av de internasjonale luksusbutikkene i området: Mulberry, Gucci, Saint Lauren, Balenciaga, Burberry og Bottega Veneta. Totalt representerer disse butikkene en omsetning på rundt 100 millioner. Til høsten kommer Valentino, men da regner Møller med at tiden er inne for konsolidering, etter en meget hektisk investeringsperiode.