Du er her

Rekordår for DK Company

2016 ble et rekordår for DK Company, med både omsetningsvekst og et langt bedre resultat enn året før. Og konsernsjef Jens Poulsen antyder en fordobling av rekordresultatet i inneværende regnskapsår.
Av Ove Hansrud
Publisert 08.06.2017 11:41

Det danske konsernet hadde en omsetning på 2,8 milliarder danske kroner, med et resultat før skatt på 104 millioner i 2016, ifølge en pressemelding. Det er en omsetningsvekst på 344 millioner kroner (14 prosent), og en resultatforbedring på 12 prosent i forhold til 2015.


Jens Poulsen

2016 ble preget av oppkjøpet av og den etterfølgende integrasjonen av de tre merkene Culture, Educe og Pulz Jeans, noe som medførte engangsomkostninger på et tosifret millionbeløp. I februar kjøpte DK Company tilbake IC Groups 10 prosents aksjepost og i mars 2016 ble DK Company avnotert fra  First North Premier.

God organisk vekst

Jens Poulsen og resten av ledelsen er godt fornøyd med fjoråret:

- Jeg gleder meg over at vi klarer å skape god organisk vekst etter år med store, strategiske oppkjøp. Den organiske veksten utgjør 8 prosent av den totale veksten, noe som er tilfredsstillende. Den positive utviklingen er spredt geografisk, på mer enn 60 markeder og våre 20 merker, og vårt forretningsgrunnlag er klart styrket. Vi er godt tilfreds med året, men selv om vi skaper et rekordresultat, er vi overbevisste om at det er plass for forbedringer på bunnlinjen.

Står sterkt i Norge

Poulsen er spesielt godt fornøyd med virksomheten i Norge:

- Norge er vårt største marked. Faktisk betrakter vi ikke Norge som et eksportmarked – det er en del av vårt hjemmemarked. Virksomheten er i meget god utvikling, både når det gjelder wholesale og retail. Vi har investert mye i en oppgradering av b.young de siste årene, både når det gjelder kolleksjonene og butikkene, og her har vi en meget positiv utvikling. Det samme gjelder de andre merkene. Wholesale er den viktigste delen av vår virksomhet, men egen retail blir stadig viktigere, både som avsetningskanal på de stedene vi ikke er så godt representert fra før, og for å profilere de ulike merkene i sin fulle bredde. Nå har vi satt i gang en omfattende utbygging av det nye retailkonseptet til Cream. Her har vi fått en meget god start, og vi forventer fortsatt god vekst og positiv utvikling i det norske markedet, sier Jens Poulsen.

Fortsatt vekst

- Vi er inne i et positivt år hvor våre tre kanaler, wholesale, retail og online vil omsette rundt 25 millioner plagg, og hvor alle kanaler bidrar positivt til bunnlinjen. Allerede ved vårt kommende halvårsregnskap vil inntjeningen være større enn for hele 2016. Omsetningen i 2017 vil runde 3.1 milliarder kroner, med en organisk vekst på 10 prosent og en forventet overskuddsgrad på 8 prosent, sier Jens Poulsen.