Marcus relanseres og satser på ny vekst i den yngre delen av herremarkedet.

Relanserer Marcus og satser bredt

Skjelland Group står bak en relansering av herremerkene Marcus og Gnious med egen pop up stand i Norwegian Fashion Center.

Publisert

Markus og Gnious er prisgunstige kolleksjoner for yngre menn. Konseptene har gjennomgått store endringer og relanseres under messene i Danmark og Norge. For å få mest mulig ut av relanseringen har Trond Skjelland valgt å leie en egen pop up-stand i tillegg til sitt faste showrom.

Markus og Gnious utvikles av Marcus Gruppen i Danmark, som også står bak konseptet Pre End, som Skjelland er distributør for i Norge. Nå satser danskene for å ta en større del av den yngre delen av herremarkedet i Norge med Marcus. – Et ungt, friskt merke med stor bredde som er meget prisgunstig, og som gir forhandlerne gode kalkyler. De er særlig sterke på jeans, sier Trond Skjelland.

Skjelland har også en omfattende egenproduksjon, både av barne-herre- og sportsklær. Salto er Skjellands barnemerke som har hatt en meget god utvikling de siste årene. Også Papa Lou og Move On, utendørs- og fritidstøy som i stor grad er rettet mot sportsbransjen, har hatt en meget god utvikling.

I tillegg har Skjelland tatt over merkene Kløver, A-team og New Deal fra Hunter Textile, som har avviklet virksomheten. – Dette er godt innarbeidede merker med gode basevarer som passer godt inn sammen med våre øvrige konsepter, sier Skjelland.

Skjellands barnekolelksjon Salto har hatt god utvikling

Skjelland Group har hovedkontor og lager i Tønsberg, med åtte ansatte. To på salg, to på lager og tre på produktutvikling og administrasjon, i tillegg til Skjelland selv. Omsetningen i 2019 var nær 44 millioner kroner, noe han er godt fornøyd med i dagens marked.

Han slår fast at tett og hyppig kundekontakt og et stort lager er viktige grunner til den positive utviklingen. – Forhåndssalget er fortsatt viktig, spesielt i motebransjen, men vi ser at butikkene i stadig større grad ønsker å redusere innkjøpsrisikoen ved å kunne kjøpe så mye som mulig i sesong. Dette gjør at vi som leverandør må sørge for å ha tilstrekkelig lager til å være suppleringsdyktige. Vi ser at sesongene i større grad enn før går over i hverandre. Særlig på sport og fritid går kolleksjonsutviklingen kontinuerlig. Med et omfattende lager i Norge og korte leveringstider har vi et stort konkurransefortrinn, sier han.

Trond Skjelland

Selgerne er mye på veien, og i tillegg foregår mye av salget på telefon. Kundene kjøper en stor del av varene ut fra katalogbilder. Det stiller høye krav til bildekvalitet. Derfor har Skjelland laget sitt eget fotostudio hvor det tas både produktbilder og katalogbilder. Det er utviklet en nettbasert b2B-løsning som gjør det enklere for kundene å supplere.

Powered by Labrador CMS