Du er her

Saint Tropez redefineres og styrkes

Det danske motemerket Saint Tropez har ansatt Sofie Lindahl-Jessen som ny daglig leder for å redefinere merkevaren og styrke det internasjonale salget.
Av Ove Hansrud
Publisert 03.01.2018 12:53

Hun ble hentet inn fra det danske designfirmaet Republic of Fritz Hansen hvor hun jobbet som global markedsføringssjef med ansvar for salg og merkevarekommunikasjon.


Sofie Lindahl-Jessen

- Sofie Lindahl-Jessens misjon er å styrke det internasjonale salget og redefinere merkevarens relevans i et marked som kjennetegnes av tøff konkurranse og stadig endrede forventninger hos forbrukerne, heter det i en pressemelding fra Saint Tropez.

Etter to måneder i sjefsstolen har Sofie Lindahl-Jessen iverksatt en omfattende revitaliseringsprosess, hovedsakelig for å befeste merkevarens fotfeste i markedet.

 - Vi var i ferd med å bli irrelevante og upersonlige i vårt budskap. Saint Tropez-kvinnen er kanskje ikke en banebrytende forbruker, men hun vet hva hun vil ha, og vi må leve opp til det i måten vi kommuniserer med henne på, sier Sofie Lindahl-Jessen.

Saint Tropez’ nye visuelle identitet lanseres gradvis fra vår/sommer 2018, og vil introdusere en omfattende ny image, fra logo til detaljist, overfor våre forbrukere og våre forhandlere. Jeg er veldig fornøyd med vår nye visuelle identitet, og er overbevist om at kundelojaliteten og kjennskapen vil øke, og dermed generere en fornyet preferanse i vår målgruppe. Vi har relativt høyt kjennskap på våre viktigste markeder, men vi har manglet en klar og sterk profil, sier Sofie Lindahl-Jessen.

Tydelig profil

Men veien til ny suksess krever mer enn en ny visuell identitet. Lindahl-Jessen satser også på å lansere en ny, tydelig forhandlerprofil. Saint Tropez eier og driver 40 butikker, og har mer enn 1000 forhandlere i Europa. Den nye profilen er allerede lansert, og kundene vil se forskjellen når de nå går inn i en Saint Tropez-butikk. En tredjedel av varene er nå trimmet vekk for å gi en tydeligere og mer inspirerende kundeopplevelse.

- Vi er opptatt av detaljene i alle varene i kolleksjonen, men vi hadde introdusert for mye samtidig. Ved å velge ut varene med litt mer omhu, har vi styrket presentasjonen av hver enkelt vare i butikken, utdyper Lindahl-Jessen.

Med kundelojalitet og utvidet salg som rettesnor for alt, har merket behov for nye forhandlere. 

- Vi har som mål å øke salget gjennom nye forhandlere. Målsettingen er å tiltrekke oss nye forhandlere med sterke kundebaser gjennom å styrke designprofilen, og å jobbe mye mer med shop-in-shop-konsepter hos utvalgte forhandlere, hvor vi presenterer våre månedlige ekspresskolleksjoner med de nyeste trendene, sier hun.

Sterkere designprofil

Sofie Lindahl-Jessen peker på kolleksjonen som et annet viktig vekstområde. Kolleksjonen for høst/vinter 2018 fra designsjef Anna Juul Jepsen introduserer et designspråk som er laget for å tiltrekke seg nye forhandlere. I tillegg er NOOS-kolleksjonen nå mer fleksibel med mulighet for å velge individuelle størrelser og farger.

- Forhandlermarkedet krever at vi er fleksible overfor de enkelte butikkenes behov slik at de kan imøtekomme kundens forventninger. Vi har en veldig sterk NOOS-kolleksjon, og den økte tilgjengeligheten og fleksibiliteten vil være av avgjørende betydning for både eksisterende og nye forhandlere, sier Sofie Lindahl-Jessen.

Høst/vinter 2018

Når forhandlere og samarbeidspartnere møter Saint Tropez på motemessene i januar og februar i 2018 i Berlin, Amsterdam, København, London, Stockholm og Oslo, vil den nye visuelle identiteten være klar til å presenteres sammen med kolleksjonen for høst/vinter 2018.

Kolleksjonen er et overflødighetshorn av delikate og feminine detaljer, blomstrende kunstverk, myke stoffer og fallende lengder blandet med tettsittende purpurfargede skinnskjørt og varme, tykke strikkede plagg. Med et frekt og typete budskap. Fargenyansene er lysere enn før og leker med den røde fargeskalaen fra dus rosa og dyp purpur til klassisk fiolett. Høst/vinter-kolleksjonen introduserer dessuten et "bærekraftig valg" med jeans som er vasket med mindre enn én kopp vann.

Nøkkelord