Du er her

Samarbeid til kundenes beste!

«For å få det til et bedre samarbeid må først og fremst Moteforum og Norwegian Fashion Center legge bak seg gammelt grums etter oppsplittingen av «gamle» Moteforum, se fremover og samarbeide til innkjøpernes beste.»
Av Redaksjonen
Publisert 07.06.2019 18:15

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 3/2019:

Det er slett ikke enkelt – eller billig – å reise til Oslo på innkjøp. Leverandørenes showrom ligger spredt over hele byen: Sagene, Furuseth, Nydalen, sentrum, Skøyen, Lysaker, Frogner, Fornebu, Asker og Slemmestad. Det kan gå med mye tid og penger i drosjer i løpet av de dagene innkjøpene foregår.

Det vil aldri være mulig å samle hele bransjen på ett sted. Jeg har flere ganger sagt at selv om jeg hadde hatt ubegrenset med midler, slik at jeg kunne bygd et motehus sentralt i Oslo med plass til alle og leid det ut til en symbolsk sum, ville jeg fortsatt ikke klart å samle alle leverandørene i dette huset. Det ville alltid vært grunner til at noen ville være for seg selv.

Slik er det bare. Derfor mener jeg det påhviler de tre største destinasjonene, Moteforum, Norwegian Fashion Center og leverandørene i Maridalsveien 87 et ekstra ansvar å finne fram til et bedre samarbeid enn i dag for å gjøre det enklere og rimeligere for innkjøperne. Først og fremst ved å samarbeide om et felles transportsystem mellom de tre destinasjonene. For det andre er det kunstig at det i en så liten bransje skal hete «moteuka» på det ene stedet og «Norwegian Fashion Week» på det andre.

For å få det til et bedre samarbeid må først og fremst Moteforum og Norwegian Fashion Center legge bak seg gammelt grums etter oppsplittingen av «gamle» Moteforum, se fremover og samarbeide til innkjøpernes beste. For det er dem de lever av! Vi kan komme et stykke på vei om de som fortsatt går rundt i korridorene og slenger dritt om tidligere showroomnaboer og kolleger og sprer grunnløse rykter holder kjeft. En gang for alle!

Leietakerne i Maridalsveien burde også organisere seg slik at de kan opptre mer samlet i ulike sammenhenger. Neste skritt kunne være å etablere et felles moteukeråd som koordinerer aktivitetene.

Tekstilforum vil gjerne bidra til å legge forholdene til rette. Under de to foregående innkjøpsukene forsøkte vi med en rabattordning med Norgestaxi. På grunn av dårlig intern kommunikasjon i taxiselskapet fungerte denne ordningen så dårlig at vi dessverre måtte si den opp. Men jeg håper vi fortsatt kan bidra med et annet transportopplegg til neste messe.

Se hva du kan lese om i Tekstilforum 3/2019

Nøkkelord