Du er her

Samarbeider for å komme inn i Japan

I november besøkte de fem norske merkevarene FWSS, ESP, Iben, Cala Jade og Aurlands Tokyo, for å utforske og lære mer om markedet.
Av Redaksjonen
Publisert 19.12.2018 09:17


- En kjempemulighet, sier Anh-Marthe Storheil, her sammen med Kaia
Brændengen

I fellesskap besøkte de av noen av Tokyos viktigste og relevante butikker for å få inspirasjon, samt en opplevelse av kvalitetsnivå og prispunkt. De møtte relevante partnere, og inviterte til et felles event i residensen til den norske ambassadøren i Tokyo.

Japan, som et av verdens viktigste marked for merkevarer innen fashion, er et spennende, internasjonalt men utfordrende marked, å komme inn i. For de som lykkes, er oppsiden stor, med ringvirkninger som innpass i flere av de toneavgivende butikkene internasjonalt. Det er en av grunnene til at flere norske merker ser til Japan.

- Japanprosjektet var en kjempemulighet for Iben fordi det ga en mulighet til å kartlegge markedet med bedrifter som står i samme situasjon. Turen var et fint grunnlag som ga god innsikt, dette gjør at vi er mer spesifikke på hvordan og hva vi kan bygge videre på, for å bygge opp markedet vårt i Japa, sier Anh-Marthe Storheil, designer og daglig leder i Iben.

Eventet i residenten til ambassadøren samlet spesielt inviterte gjester fra den japanske motebransjen. Stemningen var svært god, og alle gjestene tok seg god tid til å snakke med hver enkelt merkevare, utforske kolleksjonene og utveksle visittkort.

Markedstilgang krever strategi

Global markedstilgang er en av strategiområdene til Norwegian Fashion Hub, der Japan er ett av de prioriterte markedene. Japanere er ofte raske til å plukke opp trender og nye merkevarer. Det er et viktig marked å se til for inspirasjon, samt at deler av markedet er opptatt av funksjonelt design fra Skandinavia.

Lønnsom eksport krever markedsinnsikt, riktig nettverk og strategi, derfor er det viktig å tenke langsiktig. Norwegian Fashion Hub har jobbet med Rico Iriyama og CPR Tokyo over en periode på fem år, der det har vært fokus på både å utvikle markedstilgangen for norske merkevarer i Japan, og hente hjem relevante japanske journalister til Oslo Runway.  


Elisabeth Stray Pedersen i ESP møtte stor interesse blant japanerne

- Med unge merkevarer fra en ung motenasjon er det effektivt å stå sammen internasjonalt, både for å bygge posisjon og omdømme, i tillegg til deling av erfaringer og markedsinnsikt. Vi opplever at samarbeid er lønnsomt, men aller viktigst er hvordan hver enkelt legger opp løpet videre» sier Elin Kathrine Saunes, prosjektleder i Norwegian Fashion Hub.

Prosjektet er en del av Norwegian Fashion Hubs prosjekt Norwegian Fashion Abroad og er del av en langsiktig strategi for global markedstilgang.

 

 

 

 

 

Nøkkelord