Du er her

Signaturkolleksjon mot abortlov

Maria Mena, Celine Aagaard, Pia Tjelta og Jenny Skavlan er blant de norske motepersonlighetene som denne uken lanserte en helt spesiell kleskolleksjon i samarbeid med Tise og Amnesty International.
Av Redaksjonen
Publisert 29.05.2019 14:36

Flere av Norges største motepersonligheter har for første gang gått sammen om å lansere en unik kleskolleksjon i et forsøk på å hjelpe argentinske kvinner med å endre landets strenge abortlov. Kolleksjonen lanseres i gjenbruksappen Tise.

–Vi lanserer en eksklusiv «signaturkolleksjon» i Tise med klær vi har hentet fra vår egen garderobe. Klærne kan bli dine hvis du blir med og støtter kampen for kvinners abortrettigheter i Argentina med en signatur til Amnesty International. En så stor og etablert organisasjon som Amnesty har stor gjennomslagskraft og signaturer er et viktig og effektivt virkemiddel i kampen for menneskerettigheter. Målet vårt er å samle inn tusenvis av underskrifter, sier Jenny Skavlan.

–Sist abortloven var oppe til diskusjon i Argentina ble den nesten endret. Dersom verdenssamfunnet legger enda mer press på politikerne i landet før loven skal diskuteres på nytt i 2020, kan vi utgjøre en reell forskjell for argentinske jenter helt ned i 10-årsalderen, sier Ingvild Gjone Lyberg, assisterende generalsekretær i Amnesty International Norge.

Bruker kleshenger som symbol

Som følge av landets strenge abortlover har kleshengeren blitt et symbol på abortkampen i Argentina, noe «signaturkolleksjonen» også retter søkelyset mot.

–Strenge abortlover som i Argentina fører ikke til færre aborter, men ulovlige og farlige aborter. Et av de mest kjente redskapene knyttet til ulovlig abort er kleshengeren. Når man ikke har noe valg, bruker man det man har, sier Lyberg.

–I likhet med Amnesty og alle bidragsyterne til denne kolleksjonen mener vi i Tise at kleshengere aldri skal være en utvei, og at de bare skal brukes til det de er ment for; å henge opp klær. Derfor synes vi det er fint å kunne bidra til å fylle tomme kleshengere med klær som har en positiv historie ved seg for å samle inn signaturer til en veldig viktig sak, sier Victoria Hauk, markedssjef i Tise.

Nøkkelord