øyvind-lauritzen-og-hilde-m.png

\"Skigut\" ny sjef i Dale

Tidligere hovedeier og daglig leder i ”Skigutane” på Voss, Øyvind Lauritzen, er ansatt som ny administrerende direktør i Dale of Norway.

Publisert

Øyvind Lauritzen sammen med hovedeier i Dale of Norway, Hilde Midthjell.

Øyvind Lauritzen (48) har lang og bred erfaring fra tekstilbransjen innen både mote og sport. Han har vært hovedeier og daglig leder av «Skigutane» på Voss og konsernsjef i holdingselskapet Tre60 AS, og har vært sentral i oppbyggingen av sterke merkevarer som Kari Traa, Bula m.m. Aksjemajoriteten i dette selskapet ble i 2010 solgt til Holta Invest, hvor ledelsen sitter i Oslo.

- Vi mener Lauritzen har en perfekt bakgrunn for Dale of Norway, sier hovedeier Hilde MIdthjell. – Fordi Dale of Norway ønsker å fortsette med egenproduksjon av kvalitetsplagg på Dale, er det ideelt for oss å få en administrerende direktør med høy kompetanse innen tekstildesign og produktutvikling, samtidig som Lauritzen har lang erfaring som leder og har bevist at han kan utvikle sterke merkevarer.

- Vi setter også pris på at Lauritzen har lokal tilknytning og deler våre visjoner om å ta vare på og utvikle en autentisk norsk merkevare basert på høy kvalitet - med produksjon på Dale. Dale of Norway er en av de få tekstilbedriftene som fortsatt har produksjon i Norge. Dette er en styrke vi ønsker å bygge videre på, sier Midthjell.

Tror på fortsatt vekst

Dale of Norway er en av Norges sterkeste merkevarer innen strikkeplagg og sportsmote i utlandet, og Lauritzen opplever det meget spennende å kunne bidra til å løfte selskapet mot nye høyder. Midthjell og Lauritzen har begge tro på at det er realistisk å doble omsetningen i løpet av fem år.

De siste to årene har bedriften utviklet mer moderne design og nye kvaliteter innen ull og strikk, bl.a. lette, myke ullplagg til daglig bruk samt unike «Weatherproof» vannavstøtende og vindtette ullgensere og utejakker. Dette har gitt mye positiv oppmerksomhet og økende salg.

Stadig nye Dale-modeller er utviklet de siste åren

Størst er omsetningen i Europa og USA i eksklusive sportsmotebutikker. I Norge har Dale of Norway fortsatt størst salg i turistbutikker, men har nå også vekst i utvalgte sports- og motebutikker som satser på merkevarer av høy kvalitet.

Suksess på Karl Johan

Dale of Norway etablerte i 2010 dessuten sin første egeneide “Concept Store” på Karl Johan, hvor hovedformålet var å få vist nordmenn at Dale of Norway ikke bare har tradisjonsrike plagg, men også design tilpasset den moderne forbrukeren. Konseptbutikken har vært en suksess, og Midthjell og Lauritzen ser ikke bort fra at det vil etableres flere konseptbutikker i Norge eller utlandet.

Ski og skiskyting

Dale of Norway har vært sponsor til Norges Skiforbund helt siden 1956, og har siden da levert alle offisielle gensere til bl.a. VM og OL. Dale of Norway har i år fornyet avtalen, og har nylig lansert årets nye World Cup-genser for langrenn. Dale har også fornyet avtalen med Skiskytterforbundet, som i år har egen VM-genser. Midthjell mener samarbeidet med idretten har bidratt til at Dale of Norway har en så sterk posisjon i utlandet, bl.a. på de mest kjente og eksklusive skisteder.

Vellykket snuoperasjon

Etter åtte år med økonomisk usikkerhet, oppnådde Dale of Norway i 2010 en god omsetningsvekst og et positivt driftsresultat.

- Det ser ut til at vi vil oppnå enda bedre resultater for 2011, sier Midthjell.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS