nina.jpg

Slik gir du kunden opplevelser

Kundene søker opplevelser. Desto flere gode opplevelser du klarer å gi dem, desto lengre tid bruker de i butikken – og desto mer kjøper de, sier Nina Ronæs i Institutt for Markedsføring på BI.

Publisert

Gi kunden plass og rom i butikken, sier Nina Ronæs

- Mange er flinke til å markedsføre seg. Men når kundene kommer inn i butikken, er det mye som svikter. Derfor må du vite hvordan kundene reagerer og hvilke krav de har:

Det skal være rent og pent, de vil føle seg trygge, møte vennlig personale, lave priser, rask og effektiv betaling, god tilgjengelighet, stort vareutvalg og kvalitet, sier hun.

Her er hennes sjekkliste for hva du skal ta hensyn til for å møte disse kravene for å gi kundene den gode opplevelsen:

Utstillingsvinduene

Utstillingen bør ses på lang avstand. Bruk store bokstaver og kontraster, ikke vær for opptatt av småting og detaljer. Juster belysningen og tilpass utstillingen etter tid, sesong og kundetype. Skap et godt førsteinntrykk.

Inngangssonen

Skap en god atmosfære utenfor butikken. Få kunden til å forstå at dette er et hyggelig sted. Bruk gjerne blomster, planter og dekorasjoner. Spill på sansene. Bruk lys, farger, duft og lyd.

Husk at kunden trenger en landingsstripe. Derfor er det viktig at du gjør inngangssonen romslig. Idet kunden går inn, bombarderes hun med inntrykk som det er viktig at vedkommende får sortere i fred og får tid til å orientere seg.

Derfor bør det ikke plasseres varer i denne sonen, og hvis du har handlekurver eller vogner bør disse plasseres 3-4 meter inn i lokalet. De skal være rene og fri for papir og annet søppel, og hvis butikken er stor, kan de plasseres ut på forskjellige steder. Sørg for at kunden føler seg velkommen.

Plakater

Bruk store bokstaver og kontraster slik at budskapet er synlig på avstand. Plasser skilt og plakater i riktig vinkel i forhold til der kundene kommer, slik at de er godt synlige. Plakater skal helst plasseres i en knehøyde og opp til øynene. De skal stå tett på de varene de forteller om, på en plass hvor kunden har tid til å lese dem. Bruk få og store ord, og husk at digital signance med budskap på skjerm vil komme stadig sterkere i tiden som kommer.

Vareplassering

Gi plass til både varene og kundene. Gjør produktene tilgjengelige. De fleste av oss vil ta og klemme på ting før vi bestemmer oss.

Belysning

Lys opp varene, og tilpass lyset etter den målgruppen du sikter deg inn på. Sikter du deg inn mot en eldre gruppe, trenger du mer lys og større plass.

Medarbeiderne

Se kunden og gi henne en wow-opplevelse – noe mer enn hun hadde ventet på forhånd. Dette krever motivasjon og engasjement Ansett og skap servicehelter. Gi belønning for god service og gi medarbeiderne myndighet i å rydde opp i ting der og da, slik at kundene slipper å vente.

Ta hensyn til shoppingpartneren. Hvis et par kommer inn i en forretning hvor kvinnen skal se, prøve og kjøpe, så gi mannen en stol, gjerne en kopp kaffe og et magasin å lese i. Det er viktig å ta hensyn til at de fleste kvinner og menn har et helt ulikt utgangspunkt: Kvinner er tålmodige, elsker å prøve og trenger plass og tid. De fleste menn vil oppholde seg kortest mulig i butikken.

Powered by Labrador CMS