Du er her

Smått & godt om motebransjen

Innkjøpsdager på Fornebu. Store aktører forbyr mohair i sine kolleksjobner. Konkurs Shoe Lounge. DK Company vurderer nye oppkjøp. Dette er noen avukens bransjenyheter.
Av Ove Hansrud
Publisert 07.05.2018 12:26

Innkjøpsdager på Fornebu

22. og 23. mai inviterer Norwegian Fashion Center til innkjøpsdager på Fornebu. Noen av leietakerne, som BTX Group, er tidlig ute og starter innsalget av vår 2019. Andre selger varer med omgående levering, andre har ekspress- og mellomkolleksjoner.  

Forbyr mohair

Flere store moteaktører forbyr mohair i deres kolleksjoner. Det skjer etter avsløringer av brutal behandling av angorageiter i Sør-Afrika. En video tatt opp på 12 store farmer viser hvordan dyrene blir utsatt for voldsomme løft og slep som gir alvorlige skader. Dette har gjort at internasjonale moteselskaper som Gap, Inditex, Arcadia og H&M når sier at de vil forby mohair i sine kolleksjoner. Farmene blir nå politietterforsket. Sør-Afrika står for halvparten av verdens mohairproduksjon.

DK Company vurderer oppkjøp

DK Company har nettopp levert et regnskap preget av rekorder, både når det gjelder omsetning og resultat. Med en omsetning på 2,96 milliarder danske kroner og et resultat på 236 millioner signaliserer konsernsjef Jens Poulsen til Finans.dk at det kan være aktuelt å kjøpe opp nye merker i tillegg til de 20 konsernet har fra før.

Peter Dundas åpner butikk

Peter Dundas er en Norges mest anerkjente og suksessfulle designere. Nå åpner han sin første pop-up-butikk i Melrose, Los Angeles sammen med partneren Evangelo Bousis. Dundas er utdannet ved Parsons School of Design, og har vært sjefsdesigner for ledende luksusmerker som Emilio Pucci og Roberto Cavalli. (Melk & Honning)

Shoe Lounge konkurs

Den norske sko- og kleskjeden Shoe Lounge med fire butikker er konkurs. Virksomheten har hatt røde tall de siste årene, både på grunn av en ambisiøs satsing og sviktende omsetning på grunn av sterk konkurranse, spesielt fra netthandel. Et svakt første kvartal i år gjorde at det ikke var mulig å fortsette.

Pluss 123 prosent

Danske Claire Group var gjennom en snuoperasjon i 2014 og snudde minusresultater til pluss. Deretter har det utelukkende vært vekst og fremgang. Fra 2016 til 2017 økte årsresultatet med 123 prosent, fra 2,9 til 7 millioner danske kroner.

Avvikler Imitz

BTX Group har besluttet å avvikle ett av sine merker, Imitz. Dette merket henvender seg til en litt yngre målgruppe enn de øvrige BTX-merkene, men har ikke gitt tilfredsstillende resultater.

Gestuz åpner butikk

DK Companys merke Gestuz markerer sitt 10 års-jubileum med å åpne butikk i hjertet av Københavns shoppingdistrikt i august.

 Gratis babypakke

Den danske barnetøykjeden Name it lanserer en gratis babypakke til nybakte foreldre. Innholdet i pakken er en overraskelse, men den inne­holder klær som er egnet for både jenter og gutter til en verdi av 300 kroner.

Fairtrade øker

Omsetningen av Fairtrade-merkede produkter i Norge økte med 20 % til 1 127 000 000 NOK i 2017. Blomster står for den største absolutte veksten, mens te har prosentvis størst økning.

Salg av Fairtrade-merkede produkter i Norge bidrar direkte til bedre inntekter og tryggere arbeidsforhold for bønder og arbeidere Afrika, Asia og Latin-Amerika, og mange av dem kunne glede seg over økt salg til Fairtrade-betingelser i 2017.

 

 

 

 

Nøkkelord