Du er her

Sporty og retro i Berlin

Ukomplisert og sporty, med sterke referanser til 70-tallet, det etniske og retroinspirasjon. Det er stikkord for det som ble vist på messene i Berlin.
Av Ove Hansrud
Publisert 13.07.2015 09:45

Mye retroinspirasjon, konstarerer fagsjef i Texcon, Kristine Andersen

Berlin har blitt en av de viktigste møteplassene for motefolk fra hele verden. Det er et utall små og store messer i den tyske hovedstaden. Men det er Premium og Panorama som har blitt de største og viktigste møtestedene. Bread & Butter, som før var det store trekkplasteret, er en parentes.

På Panorama stiller mange av de store, internasjonale merkene, mens det på Premium er en blanding av stort og smått, og en litt heftigere messestemning i forhold til den mer strøkne og forretningsmessige atmosfæren i Panorama.

Vesker som spenner over hele fargeskalaen

Bread & Butter, som for noen år siden var hovedattraksjonen, er redusert til en parentes i sin debut etter konkursen i fjor. Der det før var et yrende liv og stappfullt i 8 haller på den gamle flyplassen Tempelhof, var det nå svært glissent med voksenklær i to haller og barneklær i den tredje.

Blått og grått dominerer herremoten

Ny skokolleksjon ilavprissegmentet fra Blend

 I tillegg arrangeres streetwear-messen Seek, Ethical Fashion Show og Show & Order samtidig. Så det er nok å velge mellom. Men juli er ferietid, så det var ikke mange nordmenn å se.


Alt er lov

I damemoten er det mye rene, klassiske linjer å se, med nedtonede pastellfarger med innslag av sterke røde, gule og grønne farger. Og det er påtagelig mye retro, hippieliv g 70-tallsinspirasjon.

- Retro, etnisk, bohem, sydhavsmotiver og palmer, 60- og 70-tall i tillegg til det klassiske og nedtonede. Nå er alt lov! Det var fagsjefen for dameklær i Texcon, Kristine Cecilie Andersens kommentar da Tekstilforum slo følge med henne rundt på Panorama og Premium.

På mange av standene kunne det se ut som om klokka hadde stoppet en gang midt på 70-tallet. Mange har satset på elementer, fargepaletter og print som nærmest fungerer som en tidsmaskin tilbake til 70-tallet.

- Valgmulighetene er mange. Derfor må innkjøperne sørge for å kombinere et godt fundament med baseklær, et utvalg av bohemsk, etnisk og retro, og være flinke med å kjøpe et godt utvalg med accessoirer som gjør at de kan hjelpe kundene sine med å finne sin individuelle stil.

Noen stander var rene tidsmaskiner.


Blå herremote

Å vurdere herremoten blir en fortelling i blått. Det er blått i alle nyanser. Kombinert med hvitt, kremhvitt, beige og bruntoner. I tillegg kommer det mer innslag av grått, spesielt i konfeksjon. Det er ingen store bevegelser fra forrige sesong. Det skal være ukomplisert, avslappet og komfortabelt, og det er sterk påvirkning fra sport. Både når det gjelder stil og detaljer, men fremfor alt med mer tekniske materialer. Blazerne skal være myke og kroppsnære, uten skulderputer og stopp. Skjortene har mindre kontraster og mer diskrete, sofistikerte detaljer, med visse unntak.

Noen leverandører kjører fortsatt på med mye farger og kontraster, men de blir stadig færre. Dressene er fortsatt smale og enkle, enten ensfarget, helst i blått eller grått, eller med diskrete ruter. Strikkegensere og -jakker er tynne og myke, gjerne i pastellfarger. Sneakers og joggesko, og sko med hvite såler, var svært synlige. Belter, vesker, sløyfer, tørklær, smykker og hatter vimlet det av, noe som understreker at tilbehør blir meget viktig, og at man må sørge for å ha stort nok utvalg til å hjelpe kundene med å finne sin stil.


Hva forsvinner?

Hva var det mindre av enn før? Det tradisjonelle maritime temaet som gjerne dukker opp i sommerkolleksjonene så vi lite av. Stripene i hvitt og marine var erstattet med etniske og retropregete striper. Joggebuksestilen var også nesten fraværende, og det var mye mindre skjerf enn før. De fargesterke herre-chinosene var også nesten borte.

God respons i Tyskland for byTiMo


ByTimo treffer

ByTimo er en a få norske utstillere i Berlin. Jentene på standen er meget godt fornøyd med responsen de fikk: - Vi lykkes svært godt i Tyskland, og spesielt den siste kolleksjonen har vært en stor suksess, sier de.

Også JohnnyLove satser på Tyskland og stilte ut på Premium, der de både viste sin herrekolleksjon og sin nye damekolleksjon.

De danskene merkene satser tungt på Berlin. Spesielt DK Company som hadd emed de fleste av sine merker.


Danskene satser

Mange av de danske merkene satser tungt på å markedsføre seg på messene i Berlin. Bestseller, DK Company, Samsøe&Samsøe, Bruuns Bazar, Sand, Ilse Jacobsen, Day Birger & Mikkelsen…De var på plass alle sammen. Mest markant og synlig var DK Company, som la beslag på en stor del av den ene hallen på Panorama med Fransa, Dranella, Cream, Kaffe, Soaked in Luxury, InWear, Blend, St. Tropez, Ichi, Part Two og b.young.

Light of London er en ny, interessant jakkekolleksjon på vei til Norge.