Du er her

Sporty stilmiks i Berlin

Ull og blonder. Kjole og joggesko. Pentøy og sportstøy. Dressbukse med snøring. Casual og formell. Stilmiks og mange nye og uvante kombinasjoner.
Av Ove Hansrud
Publisert 18.01.2019 14:23

Farger og ruter i damemoten

Dette er de viktigste stikkordene for det som kunne oppleves på Panorama, Premium, Seek og de andre messene i Berlin denne uka.

Damemoten

«Casformal», blandingen av en casual stil og det mer oppdressete kunne vi se på de aller fleste standene, både for dame- og herreklær.  Damemoten for høst/vinter 19/20 tar med seg en god del av de elementene som vi har sett denne sesongen. Blomsterprintene er fortsatt med, om enn i litt mindre omfang enn før, og leopard-print overlever faktisk en sesong til. Det blir mye ruter, og grønn blir en viktig farge, i mange sammenhenger, spesielt på yttertøy. Både yttertøy og strikk er gjerne oversized. Sneakers og kraftige, vandrersko preger skomoten.


Denimjakka til heder og verdighet igjen

Strikk er viktig, både som gensere, jakker og ponchoer. Og vi ser mye lange lengder, både kjoler og yttertøy og gjerne lag på lag i en leken stilmiks. Buksene har gjerne høy midje, og det blir mye denim. Ofte med 70-tallsinspirasjon. Den gode, gamle denimjakka kommer virkelig til heder og verdighet igjen.


Cord og vest på vei inn igjen

Herremoten

Herremoten preges også av de «casformelle». Her er det naturinspirasjon så det holder. Med solide, rustikke ytterplagg med tekniske materialer og sportsinspirerte og uformelle innslag, også i de mer formelle antrekkene. Hvor mange leverandører som presenterte penbukser/dressbukser med snøring vet vi ikke, men det er tydeligvis ikke mange som hadde våget å la være. Cord blir det mye mer av, det samme gjelder vester. Strikk er viktig også i herrmoten, og her blir det mer farger, både gul, oransje- og grønntoner. Og stadig flere menn «får hetta». Hoodies blir et viktig plagg for mange.


Penbukse med snøring

Som i damemoten blir det mye ruter: på skjorter, på jakker og bukser og på yttertøyet. Skjortekolleksjonene preges ellers av mye print, med diskrete detaljer.

Vil samle alt på Tempelhof

Årets utgave av Panorama var mindre enn før, og flere av de store, tyske varemerkene deltok ikke denne gangen. Men både Panorama og Premium hadde mange besøkende. Panorama meldte om rekordbesøk den første dagen, med 20 prosent flere besøkende enn i fjor.

Panorama og Premium er de største messene i Berlin. I tillegg kommer de mindre messene Seek, Bright, Show&Order, Bright og nyskapningen Neonyt. Det betyr minst fire ulike destinasjoner rundt om i en storby, hvor det kan ta lang tid å komme fra sted til sted. Derfor er det et sterkt ønske fra deler av bransjen å samle alle messene på ett sted, på den gamle flyplassen Tempelhof. CEO i Panorama Berlin, Jörg Wichmann, uttalte like etter at messen var avsluttet torsdag at han ville ta kontakt med de andre arrangørene og gjøre alt han kan for å få en samling på Tempelhof for å skape et komprimert arrangement med god messestemning, slik det var i storhetsdagene til Bread & Butter.


Tett med folk på Panorama på åpningsdagen


Tor Lund var som vanlig på plass på standen til Rockandblue og var godt fornøyd med trafikken, særlig på åpningsdagen.


Eksportsjef i Camel Active, Maximilian Engel, er godt fornøyd med å få Martin Kjellman som agent i Norge. - Vi har hatt suksess i Finland,
og har stor tro på tilsvarende utvikling i Norge, sier han.

 

Nøkkelord