Springbrett for unge designere

Farmhouse- Norwegian Creative Center i samarbeid med Oslo Fashion Week lanserer Springbrett under moteuken i februar.

Publisert

Springbrett er en nasjonal konkurranse for motebransjens unge skaperkraft. I sport er det nødvendig med juniorer for å rekruttere til landslag, på samme måte søker vi unge moteskapere som etter hvert kan debutere på ”motelandslaget”.

For unge utøvere er det viktigste et godt støtteapparat med kunnskap og erfaring som også er hovedfokus til Springbrett.

Fremtiden ser ikke lys ut

Design og kunstfag er de yrkene det blir utdannet flere enn markedet i dag ettersøker. I fremtiden vil denne gruppen jobbsøkere komme til å utgjøre en stor andel arbeidsledige.

Det er viktig å være med i en startfase og hjelpe talentene opp og frem gjennom etablerte nettverk i bransjen. Norsk motebransje er avhengig av rekruttering og oppfølging av gryende moteskapere for å skape morgendagens suksesshistorier.

- Fantastisk konsept

En allerede godt etablert designer, Simen Staalnacke fra Moods Of Norway sier om konkurransen: - Moods of Norway synes dette er ett fantastisk konsept for å få frem nye designere og hjelpe fram de talentene som vi har og skaper i Norge.

Springbrett er ett super dupert konsept som skaper kontakt mellom nye talenter og etablerte aktører og næringslivet. Det er dette som må til om vi skal få til en mer kommersiell og bærekraftig utvikling av designere og design bedrifter. Springbrett ut i markedetSpringbrett har som fokus å skape en møteplass og knutepunkt opp mot næringsliv med potensielle oppdragsgivere og investorer.

Springbrett skal kartlegge det beste av ung norsk skaperkraft med fokus på motestudenter eller de som avsluttet studier for inntil to år siden. En fagjury vil plukke ut en eller flere vinnere som får vise sin kolleksjon på Oslo Fashion Week august 2010.

Følger opp vinnerne

Et kompetanseteam av etablererhjelp vil følge opp vinnerne i etterkant med mål om å være springbrettet ut i markedet for vinnerne. - Springbrett kan bli en av de viktigste verktøyene for å få de beste talentene ut i en praksis som er så vital for deres videre virke som designer, sier Pål Vasbotten, daglig leder i Oslo Fashion Week. 2010 er pilotåret til Springbrett med målsetting om å bli et årlig arrangement, sier daglig leder Gro Caroline Flølo ved Farmhouse Norwegian Creative Center. - Nå er det for talentene å søke. Prosessen kan starte ved www.farmhouse.no/springbretthttp://www.farmhouse.no/springbrett , avslutter hun.

"
Powered by Labrador CMS