ninatexcon.jpg

Stadig viktigere messe

I fjor hadde Nina Tinholt i Texcon med seg 33 medlemmer til Bread & Butter i Berlin. I år var tallet 72.

Publisert

Nina (bildet, under) ser ikke bort fra at tallet vil øke. Medlemmene viser stadig mer interesse, og hun registrerer at flere agenter og selvstendige innkjøpere tar turen.

– Det ser virkelig ut som at Bread & Butter har fått fotvfeste og vil bli noe stort. Antall besøkende fra Norge er all time high. Jeg vet at mange av våre medlemmer har valgt Berlin fremfor København, så jeg er spent på hvordan dette vil påvirke besøket der.Bedre med alt samlet

Og det er flere årsaker til at innkjøperne begynner å titte rundt utenfor København, tror Nina: – Det vises jo ikke så mye nytt i København lenger. Bread & Butter er mer internasjonal og bedre organisert; alt under ett tak, og ikke spredt på fire forskjellige steder som i København. Også er det jo billigere å både reise hit og bo her, påpeker hun. Den viktigste grunnen til at innkjøperne reiser hit, tror hun er behovet for inspirasjon: –Både Bread & Butter og Premium er jo begge show off-messer; du er ikke nødvendigvis her for å handle, men for å se og oppleve merkene, og ikke minst bli inspirert. Her nede får du ordentlig innblikk i hva merkene representerer, og den muligheten har du ikke fra kontoret hjemme i Norge. Besøker butikkerBlant medlemmene møter vi Mariann Bergset Kongsvoll fra R.L. Bergset as i Nordfjordeid, og Eili Solberg fra Hennes Konfeksjon as i Hammerfest (bildet). Mariann har vært her før, mens dette er første gangen til Eili.

(teksten fortsetter under bildet)

– Skal man få oversikt, må man reise ut. Her er de fleste merkene vi kjenner representert, og alle jobber veldig bra med profilering. Jeg har fått veldig mye ut av å være her, og kommer nok til å reise hit igjen, sier Eili.Mens Texcon-medlemmene er her, besøker de også forskjellige klesbutikker for å lære hvordan tyskerne gjør det.– Nå var det jo en del salg rundt omkring, så vi fikk ikke det ordentlige inntrykket, men det er veldig lærerikt å se hvordan andre jobber med interiør og vareplassering. Vi ser jo at for eksempel Zara her nede viser varene på en annen måte enn Zara hjemme. Slik lærer man av, sier Mariann.– Tyskerne kan logistikk Nina tror medlemmene får stort utbytte av å reise ned hit sammen, og er opptatt av å legge til rette for at de skal få mest mulig ut av oppholdet: – Når vi kommer til messa, anbefaler jeg alle til å sette seg ned med merkekatalogen, og finne ut hvem de vil besøke. Det er jo så stort her, at det å vandre rundt på måfå nytter ikke. Og det som er bra her, er at du blir registrert på alle standene du besøker, slik at du blir kontaktet i ettertid.Og er det noe tyskerne kan, er det logistikk, påpeker hun. – Her er ingenting overlatt tiltilfeldighetene. Messene er gratis, det er shuttlebusser over alt, og alle vet hvor de skal og hører til. Det er jo veldig behagelig, sier hun

Relaterte artikler

    KONTAKT

    P.b. 130, N-2261 Kirkenær
    469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

    Redaktør:
    Georg Mathisen
    90 93 28 97