Du er her

Stilyagi vil redusere forbruket med bærekraftig redesign

Stilyagi er en nystartet bedrift som ønsker å fokusere på redusert forbruk og bærekraft med redesign av klær: Å utnytte og forlenge levetiden på det vi har i stedet for å kaste og kjøpe nytt.
Av Ove Hansrud
Publisert 03.04.2019 09:15

Stilyagi-teamet består av fire energiske personer med ulik bakgrunn og kompetanse, men med samme idealistiske mål: Å få oss til å opptre mer bærekraftig gjennom redesign.

Stilyagi ble lansert i august i fjor. Første oppdrag var å redesigne en kjole som Birgit Liodden brukte da hun intervjuet Barack Obama da han var på besøk i Oslo. I løpet av høsten vant de to konkurranser i oppstartsmidler fra Invent2, og har samarbeidet med eventselskapet Gyro, blant annet i forbindelse med Green Capital, markeringen av at Oslo blir Europas miljøhovedstad.

Foreløpig har de lokaler hos InsjUio i Forskningsparken i Oslo.

Uttrykket Stilyagi stammer fra Russland, der det oppsto en bevegelse og motreaksjon mot det konforme, kommunistiske regimet på 1940 og 1950-tallet. Ungdom som var vestlig orientert ville kle seg og leve mer fargerikt og festlig enn det som var vanlig ellers i samfunnet. De importerte stoffer og klær illegalt og redesignet for å kunne skille seg ut.

- Vi ble inspirert av navnet fordi vi også er i opposisjon: Til sterke markedskrefter i moteindustrien som står for fast fashion og en kjøp og kast-mentalitet, og fordi vi ønsker å fremme redesign for å redusere forbruket, sier daglig leder Gloria Vitaly.

. Vi er i prosessen med å etablere et AS, og har fokus på bærekraftig klesdesign og produksjon, og jobber ut ifra en policy om ikke å kjøpe tekstiler eller klær, men heller jobbe med det vi mottar, sier hun. 

Planene er mange og ambisiøse: det skal holdes kurs og workshops for å øke kunnskap om bærekraft og redesign og det skal utvikles produksjon av redesignede klær. Både på bestilling og ferdige salgskolleksjoner.

- Vi ønsker både å være en pådriver for redesign og redusert forbruk, men også bidra til bedre multikulturell ressursutnyttelse ved å knytte til oss ulike fagfolk med ulik bakgrunn. For å kunne gjennomføre en bærekraftig produksjon er det essensielt å kunne produsere plagg lokalt. Dette ønsker vi å gjøre gjennom å ta i bruk lokale designere og syeksperter. Samtlige skal dette ekspanderes i ulike byer, slik at produksjonen blir så nært kundene som mulig.

Ved salg av redesignede klær ønsker vi at dette skal foregå på nett og i samarbeid med andre aktører.