Du er her

Stor interesse for pop up-butikker

Det er stor interesse for pop up-butikker. Urban Jungle lanserer derfor Norges første pop up-byrå, som skal bistå merkevarehus, designere, agenter, byråer, kunstnere, og andre brukere med identifisering, utvikling og gjennomføring av pop up-butikker.
Av Ove Hansrud
Publisert 13.05.2015 07:15

Designer Kathrine Nørgaard flyttet inn med sin pop up-butikk i Urban Jungles lokaler på Aker Brygge i april.

- Urban Jungle lever og ånder for det urbane livet og et av hovedmålene med våre eiendomsaktiviteter er å være med å gjøre nabolagene vi jobber i mer spennende og pulserende. Da Urban Jungle startet med nabolagsutvikling i 2013 var en av de største utfordringene vi møtte alle butikklokalene som stod tomme og skapte tomrom i nabolagene.  For å bedre denne uheldige situasjonen hentet vi inspirasjon fra London og New York City og «importerte» pop up-konseptet til Norge, med mål om å etablere Norges første markedsplass for formidling av tomme lokaler til bruk i pop up-virksomhet, sier manager for pop ups, Pia Henriksen.

Pia Henriksen

ETTERSPØRSELSiden starten i 2013 har etterspørselen etter pop up-lokaler økt sterkt og Urban Jungle jobber nå med over 50 aktører som ønsker å etablere pop up-butikk innen utgangen av 2015. Selskapet har lokaler på Aker Brygge, Torggata og Grünerløkka i Oslo.

- Samtidig med den økende etterspørselen etter pop up-lokaler har det vist seg at brukerne oftere og oftere har behov for bistand med utvikling og gjennomføring av pop up-butikkene, og samtidig optimalisere avkastningen på investeringene. Derfor etablerer Urban Jungle nå Norges første pop up-byrå, som skal bistå kundene med identifisering, oppsett, drift, utvikling og gjennomføring av pop up-butikker, sier Henriksen.

Hun definerer en pop up-butikk slik:
- En butikk med kort tiltenkt levetid. Brukes primært i markedsføringssammenheng i forbindelse med produktlanseringer, markedsføringsstunts, visninger, etc. Mange benytter seg også av muligheten til å teste kundegrunnlaget i et gitt marked.Fordelen med pop ups er at de er fleksible og at det bare er kreativiteten som begrenser konseptet. Innen handel ser vi kjeder, uavhengige butikker, designere, agenturer m.m. som benytter seg av pop ups. I tillegg er pop ups populært blant aktører innen kunst og kultur som benytter tomme lokaler til utstillinger og visninger. Pop ups er også populært i eventbransjen i forbindelse med produktlanseringer, mottagelser og visninger, sier Pia Henriksen.