Christina Ledangs kolleksjon er en liten fargebombe i seg selv, i klassisk snitt og med kvalitetsstoffer.

Studio C.L.E.A.N. kliner til

Det er ikke alle som inviterer til presse-event med rosa skrift i mailen, men Christina Ledang har fått farger på hjernen og vil blåse nytt liv i en lokal nærbutikk på Grünerløkka som før solgte melk ulovlig fra bakrommet.

Publisert

Av Tone Skårdal Tobiasson

Lokalene, eller «universet» som designeren kaller det, er et lite hjørnelokale på Paulus plass, som tidligere huset Ove Harder Finseths studioatelier. Siden Christina vokste opp i samme gården, fikk hun overta lokalet da det ble ledig. Nå huser det Christina Ledang Essentials and Necesseties, mer kjent som C.L.E.A.N. I tillegg selger hun også vintage designplagg som blant annet Trussardi, Givenchy og Burberry og et utvalg norske designmerker hun føler kler sitt eget, som Moiré, Haavarstein Couture, Helene Wesbyes sko og skjorter fra Lars Terje Gudem Hansen.

Designer Cathrine Ledang hegner om Grünerløkkas sjel med sin
nye studiobutikk, her i sitt eget lille vintagehjørne i butikken.

Sterk oransje, gult, grønt og en utsøkt lyseblå farge slår mot oss: - Vi har fått Fargerike som sponsor, forteller Ledang, som har fått anfall av fargeglede: - Jeg laget blant annet noen bluser i knæsj rosa, og de forsvant med en gang. Folk er ikke så redde for farger som vi tror, utbroderer designeren som jobber «i sesong», kun selger i nettbutikk og i Studio C.L.E.A.N. som er oppe syv dager i uken. – Sånn er det her på Grünerløkka, vi tenker litt mer som et marked enn som tradisjonelle butikker.

Love quiz og andre aktiviteter

Mulig derfor kirken rett ved siden av Ledangs lille oase med vintagemøbler som også er til salgs, har hverdagsåpent, de også. – Jeg jobber med stoffleverandører som har fantastiske ull- og silkekvaliteter, og med lyocell, som jeg synes er et veldig fint materiale. Plaggene blir sydd i Litauen, mens stoffene kommer fra Italia, Portugal og Hellas. Det å snakke om hvor alt har opphav med kundene, høre hva de synes og tenker, er viktig for meg og Emma som er studio-ansvarlig. Vi arrangerer kundekvelder, «love quiz» aften til Valentiner-dagen og vil at dette skal bli et møtested like mye som en butikk. Vi har tro på at det er en type opplevelser folk vil ha. At vi jobber så rett på med kolleksjonene gir også inspirasjon og energi. Det betyr også at vi lager få plagg, som gjerne forsvinner fort ut. I tillegg har vi et arkiv som vi stadig går tilbake til, det er silhuetter som stadig etterspørres.

C.L.E.A.N. ble startet opp i 2012, seks år etter at Ledang ble uteksaminert fra universitetet i Middlesex med en bachelor i klesdesign. Hun har vist under Oslo Runway, jobber som stylist for Pudder Agency og underviser på SoFI. – Jeg selger ikke lenger til andre butikker. For å holde prisnivået der hvor jeg kan få et bredere nedslagsfelt, blir det her eller i nettbutikken. Jeg har en bred kundegruppe, fra 16 til 70 år. Det å virkelig bli kjent med kundene er veldig viktig for meg. Jeg samarbeider også med noen av de andre butikkene her, som Eirik Mogseths Ekko, og vi finner på ting sammen. Da blir det mer energi rundt både området og oss.

Navnet skjemmer ingen, men i Ledangs tilfelle fordrer C.L.E.A.N.-navnet at hun tenker på bærekraft og på klær som leverer på kvalitet. – Hvis det er plagg som ikke selger, er planen at jeg rett og slett må gå en runde med meg selv og redesigne dem i stedet for å kaste dem etter kunden til en billig pris, forklarer hun og ser dette tydeligvis som en del av prosessen ved å få kunnskap om kunden og hva de ønsker seg. – Går det ikke bra, kan vi jo alltids starte med ulovlig melkesalg igjen fra bakrommet!

Powered by Labrador CMS