Du er her

Suksess for Holzweiler i København

- København trekker til seg mange interessante innkjøpere og presse og bloggere fra hele verden. Derfor ønsket vi å satse på en visning her denne gang, sier Andreas Holzweiler.
Av Ove Hansrud
Publisert 10.08.2017 10:56

Han er glad og lettet etter at den siste Holzweiler-kolleksjonen fikk en meget god mottakelse under onsdagens visning i en stappfull sal i det gamle postbygget i København.

- Det er selvsagt spennende og nervøst å se hvordan visningen blir mottatt. Jeg håper vi fikk vist fram vårt DNA og det vi står for, sier han.

Tradisjoner, kvalitet, miljø og varighet er de viktigste stikkordene når Holzweiler-DNA-et skal beskrives.

Dette sier designerne selv om kolleksjonen:

«I vår søken etter fremtiden ser vi bakover, Vi tar utgangspunkt i en tid da bygninger var solid bygget og folk flest tok bedre vare på sine eiendeler. Med generasjonen før oss har bygningene forfalt. Kvalitet er blitt utkonkurrert av fast fashion, og tradisjoner har gått tapt på veien.  

Men i det siste har det vært en endring, Folk har begynt å se verdier i det forfedrene etterlot seg, og reaksjonen er å tilføre skjønnhet til det forlatte og ødelagte – og ta vare på tradisjonene igjen.

Stadig flere mennesker tar større ansvar for miljøet og våre omgivelser, og vi ser en tendens til at folk kjøper mindre og tar bedre vare på klærne sine, Denne kolleksjonen er en hyllest til våre elskede bestemødre og deres fine måte å tenke på. Sammen ønsker vi å gjenreise de gamle tradisjonene og skape nytt liv i gamle ting. Vi vil bruke våre besteforeldre som inspirasjon, deres kunnskap og evne til å skape og ta vare på produkter med kvalitet, og bruke vår kreativitet til å få det gamle til å skinne igjen. Vår drøm er å se vintage Holzweiler bli brukt av våre barnebarn en gang i fremtiden.»

Det har skjedd svært mye siden Holzweiler lanserte sin første skjerfkolleksjon i 2012. En kolleksjon som tok av på en måte som selv den største optimist hadde vanskelig for å forestille seg. Siden de lanserte sin første full kleskolleksjon i 2014 har ting bare gått videre oppover, og særlig det siste året har det skjedd svært mye, Den Munch-inspirerte kolleksjonen som ble vist forrige sesong fikk stor oppmerksomhet, og Holzweiler har fått stadig flere internasjonale kunder. I mai ble de tatt opp i både UK, US og Asia/Pacific-kanalene til Net-a-porter. Et viktig internasjonalt «godkjent-stempel».