Du er her

Svak omsetning 1. halvår - best i sentrene

Kles-, sko- og reiseeffektbransjen har hatt en svak start på inneværende år. Totalt økte omsetningen i disse tre bransjene bare med 0,8 prosent i første halvår i år. Klesbransjen alene økte omsetningen med 1,5 prosent. Dette er den laveste veksten i første halvår siden 1996, viser staztistikk fra Kvarud Analyse og HSH.
Av live@askmedia.no
Publisert 13.09.2010 09:00

Det er senterbutikkene som øker omsetningen i et år med svak utvikling i 1. halvår..

Det er butikkene i kjøpesentrene som øker. Veksten for kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i de 160 kjøpesentrene vi har tall fra, har vært på 2,4 prosent, mens samme type butikker lokalisert utenfor kjøpesentrene har hatt en tilbakegang på 1,5 prosent. Utviklingen i kjøpesentrene har vært bedre i samtlige av årets seks første måneder.


11,6 mrd.

Totalt omsatte kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i de 160 kjøpesentrene for nærmere 11,1 milliarder kroner inklusiv merverdiavgift i første halvår i år, vel en kvart milliard mer enn i samme periode i fjor.

Det dreier seg i det alt vesentlige om organisk vekst, siden det bare er åpnet ti nye butikker i sentrene. Butikkene stod for 23,7 prosent av kjøpesentrenes totale omsetning.


Sandvika størst

Det er Sandvika Storsenter som er størst med en omsetning på 405 millioner kroner i de 71 butikkene som selger klær, sko og reiseeffekter. Omsetningen var den samme som første halvår i fjor.

Kvadrat Kjøpesenter, som har like mange butikker, økte omsetningen med 3,5 prosent til 337 millioner i første halvår i fjor.

Tredje størst på mote er Oslo City, som med 34 butikker innen disse bransjene omsatte for 330 millioner kroner.


Størst økning

Av landets 60 største kjøpesentre var det Gulskogen Senter og AMFI Steinkjer som hadde størst økning på området klær, sko og reiseeffekter i første halvår. Disse bransjebutikkene hadde en vekst på om lag 36 prosent i Gulskogen Senter, mens økningen var på 30 prosent i AMFI Steinkjer.

I M44 på Bryne og Oslo S Shopping var økningen på litt over 20 prosent. Den kraftige veksten i disse sentrene kommer av at det ble åpnet flere nye butikker.

Motesentrene 1. halvår 2010

Klær.sko og reiseeffekte

1. halvår 2010. (1.halvår2009 i parentes.)

Sandvika Storsenter 405 (405)

Kvadrat 337 (326)

Oslo City 330 (332)

Lagunen Storsenter 258 (256)

AMFI Moa 251 (244)

De 5 største 1 581 (1 562)

Sum 163 sentre (11 089) (10 831)

Kilde: Kvarud Analyse

Foreløpige tall fra om lag 90 kjøpesentre viser at butikkhandelen med klær, sko og reiseeffekter i juli hadde en tilbakegang på én prosent sammenliknet med juli i fjor. Nedgangen kommer ikke overraskende da kles-, sko- og reiseeffektbutikkene i kjøpesentrene hadde ”all-time-high” i juli i fjor, med en vekst på hele 14,7 prosent.

I fjor var skiftende vær med store nedbørmengder i juli optimalt vær for butikkene, spesielt i kjøpesentrene. Klesbutikkene omsatte alene for nærmere 2,4 milliarder kroner eksklusiv mva. Aldri har det vært handlet så mye klær i juli, som i juli i fjor. Selv om årets julihandel i kles-, sko- og reiseeffektbutikkene er svakere enn i fjor, er det tross alt den nest beste juli noen sinne.