Du er her

Syversen kjøper svensk badetøymerke

Familiebedriften Syversen AS satser offensivt i et utfordrende marked og kjøper Sveriges ledende badetøysmerke, Panos Emporio. Nå vil de bli størst på badetøy i Norden og Baltikum.
Av Redaksjonen
Publisert 26.03.2019 10:12

– Klesindustrien står overfor store utfordringer og mange har spådd at distribusjonsleddet snart er dødt. Det har vi tenkt å motbevise, og gjør nå en av våre største investeringer noensinne, sier Hans Erik Syversen, partner i Syversen AS.


Hans Erik Syversen

Familiebedriften satset også friskt under finanskrisen, og lyktes godt med det. Når marginene i bransjen nå skvises til et minimum, velger de tilsvarende strategi.

– Vi satser på de merkevarene vi allerede representerer, samtidig som vi ønsker å utvide porteføljen med merkevarer der vi også er inne på eiersiden. Oppkjøpet av Panos Emporio er et ledd i en langsiktig strategi, der vi ønsker å investere i flere merkevarer, sier han.

Internasjonale merkevarer

Syversen representerer i dag merkevarer som Calvin Klein, Ralph Lauren, DKNY, OROBLU, Marlies Dekkers, Muchachomalo og SAXX. De eier merkevarene Note og Eton, og har vært med på å bygge opp merkevaren Greather Than A sammen med Aksel Lund Svindal.

– Vi er gode på merkevarebygging, logistikk og distribusjon. Selv om bransjen er svært presset står vi i den heldige situasjonen at vi har mange internasjonale aktører som ønsker å jobbe med oss. Faktisk har vi aldri hatt større pågang enn nå, sier Syversen.

– Synergier og samarbeid med produsenter og forhandlere er like viktig nå som før. Vi er kjent for å levere kvalitet og for å bygge merkevare stein for stein. Spesielt internasjonale aktører setter pris på at vi kan håndtere hele Norden og Baltikum, sier han.


Syversen staser på internasjonal ekspansjon med Panos Emporio

Vil ta Panos Emporio internasjonalt

Nå skal Syversen ta Panos Emporio til Norge, og videre ut i verden. I første omgang er målet å bli størst på badetøy i Norden og Baltikum. Gründeren, Panos Papadopoulos, blir med videre, og får ansvar for design og innovasjon. Papadopoulos kom som politisk flyktning fra Hellas til Sverige på 70-tallet, og bygget på rekordtid opp merket som skulle bli svenskenes favorittbadetøy. 

– Panos har overbevist oss med sin energi og sitt engasjement. Svenske forbrukere handler Panos Emporio for over 135 millioner kroner i året, noe som er svært imponerende for et merke som i hovedsak er basert på badetøy. Han har også lyktes i å komme inn i markeder som Tyskland, Frankrike, Spania, Australia og Dubai, og har lagt et godt grunnlag for videre ekspansjon, sier Syversen.

– Vi har spennende planer for Panos Emporio fremover og på sikt ønsker vi å utvide porteføljen noe, blant annet med flere produkter til herre. Etterhvert ønsker vi også å bruke vårt internasjonale nettverk til å gå inn i nye markeder, sier han.

Fra Kate Moss til det svenske kongehuset

Panos Emporio er kjent for kvalitet, god passform og innovativt design, og har blant annet vunnet Svenska Designpriset for sine smarte badeshortser for menn. I tillegg til badetøy tilbyr også Panos Emporio håndklær, accessoarer og svenskprodusert kosmetikk.


Panos Papadopoulos

Merkevaren Panos Emporio har en sterk historie. Da Panos Papadopoulos kom til Sverige la han merke til at mye av badetøyet som ble tilbudt nordiske kvinner, ikke var designet for dem. I 1986 lanserte han derfor sin egen badetøyskolleksjon, med størrelser og design som var spesialdesignet for nordiske kvinner.

I de 33 årene som er gått har en rekke profiler og kjendiser vært med og løftet merkevaren Panos Emporio. Kate Moss, Baywatch-stjernen Traci Bingham og Viktoria Silvstedt, har alle posert i det svenskdesignede merket. Den svenske kongefamilien står også på kundelisten.

– Syversen-familien forstår hva jeg ønsker å oppnå med Panos Emporio. De deler mine verdier og vet hvordan vi skal ta Panos Emporio til nye markeder. Jeg ønsker å få kvinner og menn til å føle seg vel og avslappet i sine beste øyeblikk; på stranden, på ferie eller i solstolen i hagen. Da er det viktig at badetøyet sitter som det skal, dekker som det skal og har en passform som gir deg selvtillit. Med Syversen på laget kan jeg bruke all min tid på å oppfylle denne visjonen, sier gründeren Panos Papadopoulos.

 

Nøkkelord