Du er her

Tøft på hjemmebane for svenskene

Det er tøft på hjemmemarkedet for de store, svenske moteaktørene. Derfor er det mye negativt i regnskapene til H&M, RnB, KappAhl, Hemtex og New Wave Group, som har kommet den siste tiden. Eneste lyspunkt er at eksporten fortsetter å øke, melder Dansk Mode & Textil.
Av Ove Hansrud
Publisert 24.08.2011 08:13

H&M løftet sin august-omsetning med tre prosent, men tapte seks prosent i forhold til fjoråret, om man måler i antall butikker som var i drift for ett år siden. Siden august 2010 har H & M åpnet 240 nye butikker, og har nå totalt 2.306.

RnB tapte i juli 5, prosent av omsetningen sammenlignet med samme måned året før, hvor RnB drev 220 butikker mot nå 215. RnB understreker at nedgangen i Sverige bare var 4,8 prosent mot et generelt fall på 8,8 prosent for bekledning i det svenske Blixtindex.

Også KappAhl halter etter med sine 366 butikker i Sverige, Norge, Finland, Polen og Tsjekkia. I juni-juli falt butikksalget med 13 prosent. KappAhl venter en driftsmargin på 5 prosent i dette regnskapsåret.

Og boligtekstilkjeden Hemtex kjemper fortsatt med fallende omsetning. I andre kvartal var nedgangen 14,5 prosent, til 201 millioner SEK. For første halvår var nedgangen 23 prosent. Dette ga et negativt driftsresultat på 107 millioner SEK.

New Wave Group økte omsetningen med 5 prosent på grunn av sterk svensk kronekurs. Omregnet i lokale valutaer tapte New Wave 2 prosent i omsetning. Halvårsresultatet falt fra 67 til 43 millioner SEK.


Eksporten stiger

Eksporten er et lyspunkt. TEKO Industrierna, kan berette om fin framgang på eksportmarkedene med 500 millioner SEK, fra 5,2 milliarder SEK i 1. halvår 2010 til 5,76 milliarder SEK. (Dansk Mode & Textil)