0313-liten-tekstilforum

Ta en titt i speilet!

Fra tekstilforum 3/2013: «Hvordan ta steget opp blant de gode? Et langt løp, vil mange mene, men kanskje ikke så vanskelig likevel, om man begynner i riktig ende, med seg selv»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

«Nei, nå er det tøft – den kalde marsmåneden var fryktelig. Nesten tomt i butikken. «Det går strålende. 30 prosent opp hittil i år, og mars var kjempebra.»

Begge disse utsagnene har jeg hørt den siste måneden. En skulle nesten tro det var meldinger fra to ulike planeter, men det er faktisk utsagn fra butikkeiere i tekstilbransjen. Hva skjer, egentlig?

Jeg vet det er mange aktører i bransjen som sliter tungt, som sliter med å få folk i butikken og som ligger etter med betalinger. Butikker som har så svak økonomisk ryggrad at bare en dårlig måned gjør at de får økonomisk åndenød og har kniven på strupen. Men samtidig er det andre i bransjen som leverer knallresultater, så da kan de vel ikke være så umulig likevel? Hva er forskjellen? Hardt og brutalt sagt: Det er forskjellen på de gode og de dårlige.

Hvordan ta steget opp blant de gode? Et langt løp, vil mange mene, men kanskje ikke så vanskelig likevel, om man begynner i riktig ende, med seg selv. Det er du som leder som må ta grep, ta styringa i butikken, avklare roller, sørge for at medarbeiderne får en faglig plattform og coache dem hvordan de skal jobbe og gi dem spillerom slik at de får brukt seg selv i møtet med kundene.

Her har vi mye å lære av mannen som er bransjeprofilen i denne utgaven av Tekstilforum, Dagfinn Dulsrud fra Moelv. Kjøpmann og selger i over 30 år, som har laget seg sin egen metode som han gjerne deler med sine kolleger. Dulsrud-metoden er enkelt sagt historien om en som elsker jobben sin, som har klær og butikkdrift som lidenskap, og som går rundt og lader sine omgivelser med positiv energi hver dag.

– Butikken er et teater. Som regissør i Teater Dulsrud må jeg sørge for at for at alle trykker på «på-knappen» når de kommer på jobb, slik at er til stede og gir alt, der og da, for å nå fram med budskapet sitt. Har vi som jobber i butikken det moro og trives sammen, har kundene det trivelig også. Så enkelt er det, sier Dulsrud.

Selvsagt er det mange årsaker til at butikken går dårlig i perioder. Og snø og kulde kan være medvirkende årsaker. Men det blir for enkelt å påstå at det er en kald marsmåned, dårlig sommer, sen påske, mye snø og andre utenforliggende ting som utelukkende er grunnene til at kundene uteblir. Hva med å ta en kritisk titt på seg selv, på den måten kundene blir møtt i butikken på og det utvalget og de tilbudene de fristes med? Får de faktisk lyst til å handle noe hos deg, og får de lyst til å komme igjen?

For å sitere adm. direktør Trond A. Brækken i PM-kjeden, som er en av Norges mest lønnsomme kjeder: - Alle ser ut av vinduet for å finne årsaker til at det går dårlig. Kanskje de skulle ta en titt i speilet?

Har du kommentarer? Skriv dem inn nederst på siden!

Lik oss på facebook, og få tekstilforum-nyheter rett på sida di

Powered by Labrador CMS