Du er her

Tar over Mac

Et fantastisk merke å ta over, sier Hedda Hjørnevik. Hun har gradvis tatt over agenturet på Mac Jeans etter sin far, Per Hjørnevik. Han er fortsatt med, og skal selge herrekolleksjonen, men det er Hedda som styrer butikken.
Av Ove Hansrud
Publisert 02.08.2018 09:15

Mac Jeans er på ingen måte noe nytt merke for henne. Hun hjalp til under messene mens hun studerte, og har jobbet på heltid de siste to årene.

- Vi har hatt agenturet på Mac Jeans i 18 år, så merket har på mange måter vært en del av oppveksten. Det er et stabilt og svært solid merke for den vanlige dama i gata, med god passform, stretch og komfort som viktigste fortrinn. De har høy kvalitet, følger med på trendene, er meget gode på stretchkvaliteter, har en stabil og meget profesjonell organisasjon, er godt på baseprodukter og har et godt lagerprogram. Noe som blir stadig mer viktig. Innkjøperne vil unngå å ta risiko, og satser på det sikre. Derfor blir forhåndsordrene mindre enn før, men vi tar det igjen på suppleringer og det gode lagerprogrammet vårt, sier hun.

Det er rundt 200 Mac-kunder i Norge, og de selger rundt 100.000 par bukser i året. Mest jeans, med «Dream» som den mest kjente modellen. Men Hedda forteller at det kommer stadig flere modeller av «future pants» med tekniske kvaliteter hvor sport og mote møtes.

Det selges desidert mest damebukser, men Mac har også mange gode, stabile herrekunder, som Per nå skal konsentrere seg om.

Fraas skjerf

Et nytt innslag i showrommet i Norwegian Fashion Center er skjerf fra Fraas, ett av verdens største i sitt segment. Et gammelt tysk merke, etablert i 1880, som har en stor kolleksjon med hovedvekt på rene kvaliteter som ull, kasjmir og silke. En ny kvalitet er «kasjmink», kasjmir med acrylblanding.

– Her er det også mulig å kjøpe partier som private labels, noe som kan være aktuelt for kjeder og andre større aktører, sier Hedda.

 

Nøkkelord