Du er her

Tekstilaksjonen: Bruk klærne dobbelt så lenge

Avsparket for årets Tekstilaksjon – som for det meste foregår på Youngs på Youngstorget – hadde fått bransjen, tekstilgjenvinnere og miljøorganisasjoner opp av dyna tidlig en mandagsmorgen for å snakke om klær og miljø. Hovedbudskapet i 2019 er at vi innen 2024 skal bruke klærne dobbelt så lenge.
Av Redaksjonen
Publisert 22.10.2019 09:40

Av Tone Skårdal Tobiasson

Tekstilaksjon er et «unikt og tverrfaglig nettverk», i følge Linda Refvik, som er en av prosjektlederne for den nå ukelange aksjonen. Med seg på laget har de fått både kommuner og fylkeskommuner, Innovasjon Norge og diverse bedrifter og organisasjoner. Mye spenning var også knyttet til hva statssekretær Sveinung Rotevatn fra Klima- og miljødepartementet hadde på hjertet. Hans medisin var den som nok flere av de fremmøtte satte i vrangstrupen: - Sjekk nettbanken og se hvor mye penger du brukte på klær i år, og kutt det til det halve neste år, sa han.   

- Det er klart vi må halvere forbruket, i tillegg til å bruke klærne lenger; men vi må bruke mer penger på klær – ikke mindre, var seniorforsker Ingun Grimstad Klepps dom over skivebommen. – Han kunne snakket om antall eller kilo, stønnet Cathrine Dehlie, den andre av prosjektlederne. – Men heldigvis snakket flere om at kvaliteten må heves og vi må ha bedre klær.
Morgenen begynte med en presentasjon av Sandvika videregående skoles prosjekt Klær og Klimaklok Ungdom – og deres anbefalinger til forbrukere, merkevarer og politikere; etterfulgt av et foredrag fra MISTRA Future Fashion prosjektet, og Malin Wennberg presenterte deler av det åtte-årige 11,5 millioner Euro-prosjektet med hovedsete i Sverige. Ironisk nok hadde de klimakloke ungdommene på en uke kommet fram til minst like gode løsninger som svenskenes åtte-årige prosjekt; hvis vi skal sette det hele litt på spissen. – Slutt å produsere så mange årlige kolleksjoner, var rådet fra ungdommen til bransjen – og dermed slo elevrepresentanten Fabian spikeren på hodet. Mens rådet fra MISTRA handlet om å sykle til kjøpesenteret og etterspørre klær sydd på fabrikker med solcellepaneler. Det siste vet vel de færreste butikkansatte hva de skal svare på.

Merke plagg med forventet levetid?

Heldigvis sa Malin Wennberg fra MISTRA også at det mest miljøvennlige plagget allerede er i garderoben din; du må bare bruke de tingene som er der dobbelt så lenge. – For en t-skjorte betyr det 60 ganger, siden vi i snitt bruker den typen plagg i dag 30 ganger, sa Wennberg. – Da vil du ha kuttet karbonavtrykket med nesten 50 %.
At det var fordoblet bruk, uten å sette det i sammenheng med iallfall en halvering av nykjøp; som forskerne Kate Fletcher og Mathilda Tham har pekt på i en rykende fersk anbefaling for The J. J. Charitable Trust (http://katefletcher.com/earth-logic-fashion-action-research-plan/), er jo også et tankekors – men administrerende direktører i verdens ledende tekstilbedrifter har nok liten lyst til å høre tale om så drastisk nedskaling. Selv om Kristin Fjeld fra H&M sa klart at de vet at bedriften i fremtiden må forholde seg til planetens tålegrense. Og det er akkurat tålegrensene Earth Logic tiltakene forholder seg til. Mens statssekretær Rotevatn pekte på regjeringens arbeid med sirkulær økonomi, går Earth Logic mye lenger og foreslår tiltak som legger sirkulær-tankegangen på skraphaugen.

 Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i Våre Hender, og Janne Melbye Gillgren fra Naturvernforbundet ble plassert som et slags ‘miljøpoliti’ på scenen under paneldebatten; og foreslo blant annet at alle plagg skal merkes med ‘forventet levetid’, fordi akkurat det med kvalitet er vanskelig for forbruker å vite. Mens klimaklok ungdom etterspurte mer kunnskap om dette i skolen, og at dette må opp på den politiske agendaen. Det er ikke første gang noen har tenkt tanken at god material-kunnskap burde tilbake inn i kunst- og håndarbeidsfaget.

 Klepp fra Forbrukerforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet, var også opptatt av at norske bedrifter burde lukke ørene så snart noen nevner Higg Indeks og deres MSI (Material Science Index) fiberrangering; hvilket Wennberg gjorde da hun fortalte om det arbeidet MISTRA har gjort for Sustainable Apparel Coalition. – Å bruke den og særlig mot forbrukere slik hun snakket om, vil være katastrofalt for både miljøet og norske bedrifter, som jobber med gode kvalitetsråvarer og fibre. Deres produkter vil tape fullstendig i kampen mot de som får gullstjerner fordi de bytter til resirkulert plast. Hvis folk skal være villige til å betale mer for gode produkter som de vil bruke mye og føle seg vel i lenge, må den merkeordningen holdes langt unna. Vi trenger fokus på gode produkter og ikke hvilke som er ‘best’.


Fra Norsk Folkemuseums visning med vintage klær under Tekstilenes hemmelige verden, hvor klær fra forskjellige epoker som
avslutning ble blandet og fikk en moderne styling. 

Aktiviteter en uke til ende


Rebecca Moe fra 'Tise på fredagens Klesk(l)oden.

Om det er tilfeldig eller ikke, var helgen i forkant fullstappet av tekstile aktiviteter med miljø og etikk som tema. Fredag arrangerte Norges Bygdeungdomslag fagdagen Klesk(l)oden på Bruket i Oslo; hvor FIVHs Carin Leffler snakket om utfordringer i verdikjeden relatert til lønn og andre forhold og ‘Tises kreative leder Rebecca Moe delte hvordan en gjenbruks-app har vunnet over ‘halve’ kongeriket. Her ble det livlige diskusjoner, og flere av publikummerne ble sittende lenge etter at programmet var slutt for å diskutere hva som virkelig monner i miljøsammenheng. Klepp og undertegnede hadde da avblåst VM i bærekraftig fiber, og snakket om det samme som vi gjorde dagen etter på Tekstilenes hemmelige liv på Norsk Folkemuseum – nemlig bedre og mer miljøvennlig stell og vask av tekstilene.
 

I tillegg åpnet utstillingen Don’t Feed the Monster på Galleri F15 på Jeløya, som også tar et oppgjør med målesystemene som mange i tekstilbransjen har forelsket seg i og som setter fibrene opp mot hverandre. Den ble åpnet av WWFs generalsekretær Bård Vegard Solhjell, og har samlet 12 kunstnere og designere som med hver sin tilnærming ‘ikke mater fast fashion monsteret’. Ellers denne uken vil det være andre aktiviteter på Youngs, som blant annet en Pecha Kucha torsdag kveld med Celine Aagaard fra Envelope, Kristin Hauge fra Sysmesterksapet på NRK, Martine Aabryn fra Røde Kors, Thina Saltvedt, Bærekraftig Finans i Nordea, med flere. På lørdag arrangeres det klesbyttedager rundt omkring i landet, og Fashion Archives finner sted på Youngs.