Du er her

Tekstilforum 2/2017

NYTT NUMMER: • Kampanjene knekker lønnsomheten • Lønnsomt med skandinavisk produksjon • Moteindustriens bakmenn og innovatører • Farger og nøkkelplagg i dame- og herremoten • Og mye mer - Se hva du kan lese om!
Av Redaksjonen
Publisert 30.03.2017 07:52

Tekstilforum nummer 2/2017 er på vei ut til abonnenetene, og her får du et innblikk i hva du kan lese om:

LEDER:

Leve innovatørene!
«I stedet for å male på den gamle leksa om at det er så fryktelig tungt og vanskelig og lytte til skeptikerne og dommedagsrofetene – se heller på de som våger å satse, som ser muligheter der andre sturer over problemer.»
Les lederartikkelen her


BUTIKKDRIFT

Kampanjene knekker lønnsomheten
Black Friday ødelegger julehandelen for mange butikker. I tillegg kommer hyppige, rabattdrevne dager og eventer og «tyvstart» på salgsperiodene som gjør at varehandelen blir stadig mer kampanjedrevet og rabattfokusert.

Ask & Embla på Costa Blanca
Med så mange nordboere, fant Aashild S. Kvam et marked for klær for voksne kvinner. For sju år siden etablerte hun klesbutikken Ask & Embla i Albir, og året etter i Altea.

Alberto shop in shop hever butikken
Alberto shop-in-shop gir et godt blikkfang når kundene kommer inn og bidrar til å heve butikken, sier Ellen og Steinar Islann i Ole Olsen i Sandefjord.


LEVERANDØR

Moods satser på engrossalg igjen
Moods of Norway satser på engrossalg igjen. I første omgang herreklær, sammen med en ekstern partner, Brandment AS.

Riccovero ble «årets leverandør»: - Vil bli bedre hele tiden
Å bli størst mulig er ikke noe mål for Riccovero. Det viktigste er å utvikle seg trygt og sikkert og forbedre seg hele tiden.

Lønnsomt med skandinavisk produksjon
Det danske klesmerket ISAY valgte å tenke nytt, og har derfor lagt deler av materialproduksjonen sin til Skandinavia.


INNOVASJON

Moteindustriens bakmenn og innovatører
Langvarige forhandlinger med amerikanske Rag & Bone og franske Isabel Marant ender snart opp med to forretninger som blir godis for øyet i Oslo sentrum. Vi møter Blender Retailgutta for å snakke om den voldsomme butikkutviklingen i sentrum de siste ti årene og den nye store massen av prosjekter de har satt i gang.


MILJØ OG BÆREKRAFT

Smart Label viser varenes totale kretsløp
Vera & William lanserer Smart Label med NFCteknologi. Formålet er å skape større bevissthet rundt varens totale kretsløp med økt fokus på transparente verdikjeder, sier merkets gründer og eier Anne Cecilie Rinde.


NORSKE MERKER

Dressen som erobrer verden
En gang var den en «kosedress» for tenåringer – nå er den et merke for alle som våger å være litt annerledes.


MINIMESSEEKSTRA

Stort utvalg og effektiv handel
- Velkommen til minimesser i Trondheim, Tromsø og Bergen. Vi er svært fornøyde med å tilby innkjøperne stor bredde i merker og varetyper. Her er alt, fra klær og tilbehør, sko, smykker og butikkinnredning. Det er bare å forsyne seg, sier ildsjelene bak Minimessa, Arnulf Sagplass og Otto Davidsen.

Oversikt:
Utstillere på Minimessa

Flere minimesse-nyheter:
Naturlig og friskt fra b.young
b.youngs nye ansikt i nord
God utvikling for Zizzi og Ball Group
Høyere tempo og bedre vareflyt i Saint Tropez
Svenske Jascha satser på Norge
FLOYD viser seg fram i Oslo sentrum
Mye å velge blant hos Kate Hermansen
Nye kollek sjoner og god utvikling for Diz
NOOS og B2B gjør det enkelt for Kaffe-kundene


TREND OG INSPIRASJON

Farger og nøkkelplagg i damemoten
En sterk trend for neste høst og vinter er «et stylet miks», hvor både farger, mønstre og styles kombineres på en fri måte uten noen som helst regler Fra 90-tallinspirasjon til masser av farger i både mønstre og forskjellige kategorier. Volanger på bluser og kjoler er viktig.

Farger og nøkkelplagg i herremoten
Rød og orange er nye, spennende fargeinnslag i høstens herremote. I tillegg kommer myke og lyse nyanser av brunt, og selvsagt de alltid aktuelle blåtonene. 


PRODUKSJON

Norske elever fikk se indisk tekstilhverdag
Hvor mye vet norsk ungdom om tekstilproduksjon og global handel? En gruppe fikk dra til India og se det med egne øyne.


DATA

Krav til kassesystem: – Må være enkelt å bruke og forstå
– For mange butikker er det et stort løft å investere i en ny kasseløsning. Ikke bare økonomisk, men også mentalt. sier Per Joar Lorvik i Driftsikker Kommunikasjon i Tønsberg.

10 gode råd om kassesystem
Driftsikker Kommunikasjon har laget en liste med 10 råd til deg som skal anskaffe nytt kassesystem,

Få kontroll på lisenser og kostnader
Mange norske selskaper betaler for mye for sine lisenser. Skaff deg en partner for å få hjelp til å kontrollere lisenser og kostnader, er rådet fra Tommy Steen og Lars Otto Ruud, Imento Norge.


DESIGNER

Jubilerer med «ICON Collection»
Karen Simonsen er en av Danmarks mest markante designere. Nå har hun designet klær i 25 år og marker jubileet med kolleksjonen ICON, hvor hun har plukket fram 25 av sine mest populære modeller og redesignet og fortolket dem til 2017.

Frank Lyman vokser i Norge
Frank Lyman og hans sjefdesigner Johanne Baron, kom ens ærend fra Canada for å innvie Frank Lymans showrom og være med på åpnngsshowet i Norwegian Fashion Center på Fornebu.


PRODUKSJON I NORGE

Made in Sápmi* – et nordnorsk eventyr
Dårlig i samisk? Vel, det kan fort forandre seg om markedet får øynene opp for det samiske motemerket Graveniid. Her brukes den samiske arven i stilrene strikkeprodukter, for det meste i ull, og de selger så strikkemaskinene skvetter.


BRANSJEPROFILEN

Tor Lund - Senior i Kaare Lund AS:

Grosserer emeritus
Så lenge jeg ser at jeg kan bringe penger inn i firmaet har jeg overhodet ingen tanker om å gi meg. Dette har vært jobb og livsstil i snart 50 år. Jeg kan ikke tenke meg noe annet, og har et godt liv i firmaet og i bransjen. Det sier Tor Lund, mannen som overhodet
ikke kan tenke seg en fulltids pensjonisttilværelse, selv om det står 1948 på fødselsattesten hans.


LEVERANDØRINDEKS
Klikk her for nettversjon


Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider


 

Nøkkelord
Faktaboks

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om