Du er her

Tekstilforum 5/2015

Tema i denne utgaven er butikkinnredning. I tillegg kan du lese om skotrendene for neste vår og sommer, hvorfor capsen er den nye hatten, og hvorfor masseproduksjon av rimelige klær ifølge Bransjeprofilen bidrar til overforbruk og et fall i tekstilers verdi.
Av Anonym
Publisert 06.10.2015 10:00

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.


I denne utgaven kan du lese om følgende:

Leder: Fysisk og mental ominnredning«Bygger du om butikken, vil det føre til økt omsetning, hevder de fleste eksperter. Men det krever et økonomisk løft, og du må være innstilt på å tape omsetning mens prosjektet pågår.»

"
Bransjenytt
Full fart for Jørgen og Allsize i USA
Gardeur øker
Merker som skiller seg ut
– Stormote krever kvalitet og kunnskap
Satser på Fynch Hatton
Tre nye Sand-butikker i Oslo
Ny kåpelinje fra L`evolution
Hele lørdagsomsetningen ble flyktninghjelp
Volt vil doble i SverigeCulture nytt skjortemerke

Butikkdrift:
Bogart årets beste butikk Bogart i Tønsberg er kåret til Årets beste butikk i motebransjen. Prisen deles ut av hovedorganisasjonen Virke og bransjebladet Tekstilforum. Bogart fikk overrakt en plakett som bevis på at de er årets beste motebutikk i Norge under Moteukas åpningsparty i Norsk Moteforum.

SKOTREND:
Vår og sommer på hvite sålerNeste vår og sommer går vi alle på hvite såler. Trendene er 70-tallsinspirert, med blant annet tresåler og tykkere hæler. Videre ser vi at jute, eller espadrille-såler, dukker opp i nye varianter og på svært mange modeller. Store edelstener kommer også og pynter opp, både til hverdag og fest.

Butikkdrift:
CM Jeans: Mye omgående og lite lagerStadig mindre forhåndsordre og mer innkjøp i sesong, hard lagerstyring og et godt samarbeid med en dyktig regnskapsfører. Det er hovedårsakene til at Tove Lill Wahlberg i CM Jeans i Hammerfest driver godt og lønnsomt.

Company Menswear: Mer rådgiver enn selger- Du må favne vidt i en liten by, og du må være mer rådgiver og konsulent for kundene enn selger. Et bredt utvalg, kvalitet, god service og fagkunnskap er våre viktigste våpen i kampen om kundene, sier eier av Company Menswear i Hammerfest, Rune Angel Olsen.


Tema: Butikkinnredning

Slik bygger du den gode butikkenVi gir deg Driv Designs hovedpunkter for en godt innredet klesbutikk

Profil og målgruppe bestemmer innredningen– Butikkens ønskede profil og butikkens målgruppe er avgjørende for hvordan en velger å innrede butikken. Dette må styre materialer, farger og innredningssystem, sier Åse Fet i Driv Design.

Et sted å senke skuldreneEn butikk du kan senke skuldrene og kose deg i. Et sted hvor du kan kjøpe ting du ikke finner andre steder og hvor du får det lille ekstra både når det gjelder service og atmosfære.

Kutt almennbelysningen, bruk LED-spotKutt almennbelysning med lysrør, begrens tilgangen på dagslys og bruk kun LED-spots. Det gir den beste og mest spennende belysningen. Det sier Otto Davidsen i Bjørn Haug AS

Min måte:
Capsen er den nye hatten– De fleste forbinder caps med sport og supportereffekter. Vi har startet i andre enden og sikter oss mer inn mot motebutikker enn sport. Vi vil utvikle capsen til å bli et hodeplagg for alle. Capsen er den nye hatten. Det sier brødrene Alexander og Sebastian S. Adams, capsmisjonærer med egen butikk i Industrigata i Oslo.

Bransjeprofilen:
Ingun Grimstad Klepp - Kunnskapsbank og bransjevaktbikkje- Masseproduksjon av rimelige klær bidrar til overforbruk og et fall i tekstilers verdi. Jeg kjemper ikke for at vi skal redusere forbruket i antall kroner, men i antall kilo, sier SIFO-forskeren.

MarkedsplassenLedige stillinger med mer

LeverandørindeksFyldig oversikt over leverandører


MINIMESSE-EKSTRA

Stort bilag med utstilleroversikt og nyhetwer fra og om høstens utstillere:
- Minimesse med stor bredde
B.youngs nye butikksatsing: – Her skal kundene føle seg hjemme
The Product – tidløst norsk undertøy
Amazing satser i Sverige
Ungt og trendy fra Jofama
Brillemoten: Lettere innfatninger, dempede farger
Helena Christensen for InWear
Bølger: Sørlandsk suksesshistorie
Suksess for SoNize i Belgia
Selected Brands på offensiven igjen
Korrigeringsteknikk: Led blikket mot flatterende områder
Haust kutter V-collectionBedre brutto med omgående

__________________________________________________________________

- Bestill abonnement

- Last ned hele bladet eller enkeltsider

__________________________________________________________________

"