Du er her

Tekstilforum 6/2018

NYTT NUMMER: I nyeste Tekstilforum kan du lese om de som satser når de andre sutrer, du finner frender for høst/vinter 2019/20, og mye annet nyttig stoff.
Av Redaksjonen
Publisert 06.12.2018 13:11

Årets siste utgave av Tekstilforum er på vei ut til abonnentene. I denne utgaven kan du lese om følgende:

LEDER:

De som satser når andre sutrer
«For å understreke at det er bedre å være offensiv og satse i stedet for å sutre over hvor fæl verden har blitt er en stor del av denne utgaven av Tekstilforum viet de gode eksemplene – de som satser når andre sutrer. Her kan du lese om små og store, frittstående, kjeder og kjøpesentre som har tro på fremtiden og den fysiske butikken, og som investerer i innredning, teknologi og mennesker som skal utvikle virksomheten og gjøre den i stand til å møte en fremtid full av nye utfordringer.»


TRENDER

Trender høst/vinter 2019/20:
Sterke farger lyser opp høstmoten
Med sesongen høst/vinter 19/20 tar vi fatt på ett nytt tiår, og det gjør vi med et klart budskap om sterke farger, progressiv mote og global inspirasjon. Det vekker oppsikt at neonfarger er tilbake i motebildet. Trendbyrået SPOTT bidrar her innkjøpere med tendenser for herre- og damemote for høst/vinter 2019/20.

Fremtiden ifølge Formex:
Grønne planter og kunst!
Grønne planter, kunst, botanisk barokk og «high class» håndverk er tendenser å notere seg - og kanskje ta med inn i butikken de kommende sesongene.


MESSER

CIFF: Nytt Youth-univers og mer internasjonal orientering
CIFF ser motemessen i Købenahvn som et moderne stormagasin som tilbyr en rekke veldefinerte universer rettet mot forskjellige segmenter. Et av de nydefinerte universene er CIFF Youth.

Nye messetilbud i Berlin
Panorama Berlin er fortsatt den største og viktigste messearenaen i Berlin. Men Premium vokser stadig, og i tillegg er det en rekke nisjemesser: Seek, Bright, Show &Order og nykomlingen Neonyt, som arrangeres sammen med bærekraftskonferansen Fashion Tec. Alt foregår fra 15. til 17. januar.


BUTIKKDRIFT - SATSER NÅR ANDRE SUTRER

Amfi Moa satser på mote, møbel og livsstil
Med åpningen av den nye delen av senteret i november plasserer Amfi Moa seg i toppen av lista over Norges største kjøpesentre.

Flere saker fra Amfi Moa:
- Satser med nye butikker på Moa
- IKKE er en personlighet
- Senteret driver livsstilsbutikk og kafé
- Freequent satser på Sørlandet

Frislid satser med Johannes
Frislid fortsetter sin offensive satsing på yngre kunder. I oktober åpnet ny konseptbutikk i Hegdehaugsveien og langrennskometen Johannes Høstflot Klæboe ble presentert som merkets nye frontfigur.

Ny butikk og ny kundeopplevelse i Moss
Det er 35 år siden Sandaker åpnet Porto Bello i Moss, og nå åpner han igjen. Etter to uker hektisk ombygging inviterte han i oktober gamle og nye kunder inn i en hyggelig, lun og delikat butikk preget av helt ny innredning, med nye, duse og varme farger og
med en mengde nyheter.

50.000 nye kvadratmeter i Lagunen
Etter en byggeperiode på halvannet år har Lagunen Storsenter ved Bergen utvidet med ca. 50.000 kvadratmeter og 50 nye butikker og spisesteder.

Kvalitet og gode opplevelser i Trendhuset
- Jarle Kristensen Steen og Janne Steen er krystallklare på hvilket fundament de skal bygge og utvikle Trendhuset Jans Klær i Porsgrunn på: Her skal kundene finne kvalitetsmerker de ikke finner andre steder, de skal få gode råd og god service av kompetente medarbeidere og de skal ha en hyggelig opplevelse.

– Vi måtte våge å investere
– Vi måtte våge å treffe beslutninger, gå all in og investere for fremtiden, for det kommer noen bakfra. Det sa Jørgen Jørgensen, eier og adm. dir. i Norrøna i et foredrag på Handelskonferansen, hvor han ble kåret til Årets Retailleder.

Jobber med hjertet og skaper relasjoner
Det gjelder å kjøpe inn gode, attraktive merker, skape events, ha kunnskap om varene og kunne formidle det videre. Kort sagt: jobbe med hjertet og skape gode relasjoner til kundene som gjør at de trives og kommer tilbake. Det sier Heidi Kristine Andresen i Coco Skien.


NORSKE MERKER

Jakten på Oslojenta
Fem etasjer med motekompetanse midt i Oslo sentrum utgjør kjernen i det som de siste sesongene har blitt Norges nye it-merke: FWSS. Tekstilforum møtte Cathrine Børter og Stephanie Sikkes, som utgjør designteamet bak merket.

Klassisk, tidløst og smakfullt fra ERNST
Herreklær med en duft av klassisk engelsk og italiensk skredderkunst. Tidløse klær av høy kvalitet og med et klassisk snitt som gjør kundene i stand til å skape sin egen stil.

Fra kalosjer til concept store
Det varsles om «butikkdøden». Likevel ser Oslo stadig flere butikker poppe opp i området rundt Øvre Slottsgate og Prinsens gate. Alexander Eskeland, grunnlegger av Swims, åpnet sin første concept store på nettopp dette gatehjørnet i oktober.


MILJØ OG BÆREKRAFT

Frankenstein Fashion?
Syntetisk biologi er det nye innen tekstiler og har fått masse oppmerksomhet som bærekraftig. Men genetisk konstruerte klær blir avkledd i en ny rapport, hvor blant annet ‘edderkoppsilke’ og andre biobaserte nyvinninger avsløres som potensielt svært problematiske.

Tenk helhet i bærekraftsarbeidet!
– Vi må tenke helhet i arbeidet med bærekraft og sosialt ansvar. Vi må sørge for at det vi gjør, er bærekraftig for alle, for hele verdikjeden, sier Annabelle Lefébure-Henriksen, nyansatt daglig leder for Fairtrade Norge.


BRANSJEPROFILEN: Susanne Holzweiler

- Jeg tror man får et bedre øye for suksess jo mer man tør!
Susanne Holzweiler grunnla Holzweiler sammen med broren sin i 2006, og har på de få årene gått fra å drive et vellykket agentur til nå å selges hos Net-a-Porter og være avbildet på verdens største Instagram-profiler.


FASTE SIDER

Bransjenytt
Flere sider med bransjenyheter

Messenytt
Flere sider med messenyheter

Leverandørindeks
Klikk her for nettversjon


Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om

 

Nøkkelord
Faktaboks

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om