Du er her

Tenk mer business, damer!

LEDER: Det er for mange damer som driver butikk «fordi det er så gøy». De er ikke flinke nok til å tenke business og sørge for å tjene penger.
Av Ove Hansrud
Publisert 14.04.2015 14:00

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Jeg regner med – og håper – at jeg erter på meg mange kvinner med denne påstanden. For det er nødvendig å sette søkelyset på hvordan man skal gjøre motebransjen mer profesjonell når det gjelder butikkdrift. Og bare så det er sagt: Selvsagt er det mange butikker drevet av menn som sliter med lønnsomheten også. Men ikke så ofte fordi de ikke er interessert i å tjene penger, mer fordi de ikke driver godt nok og bruker for mye.

Men følgende er et typisk kvinneutsagn: «Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om penger. Jeg driver butikk fordi det er så gøy, klær og mote har blitt en livsstil». Jeg har hørt det mange ganger, og jeg synes det er like forstemmende hver gang. Selvsagt skal det være gøy å drive butikk, det er mye av drivkraften for å holde ut år etter år. Og selvsagt bør klær og mote være en livsstil når man satser på dette krevende yrket. Men det er fare på ferde om den som satser oppspart kapital og tusenvis av timer med hardt arbeid ikke er så nøye med å maksimere fortjenesten og utbyttet av investeringen.

Der ligger kjernen av det gode kremmerskapet, og det handler jo bare om å skaffe seg nok egenkapital og «pæeng på bok» til å ha sterk nok økonomisk ryggrad til å stå mot neste periode hvor våren er for kald og høsten for varm eller andre ting som inntreffer og gjør at alt ikke går akkurat slik man hadde ventet. For de periodene kommer - garantert! Det er dessverre et dystert faktum at en stor del av norske motebutikker, og spesielt de minste, har så svak egenkapital at bare kortere nedgangsperioder gjør at alle økonomiske varsellamper blinker rødt og man blir liggende etter med betalinger og forpliktelser. Vi er inne i en slik periode akkurat nå.

Rapporter om stadig lengre kredittider og stopplister hos leverandørene taler sitt tydelige språk. 2015 vil dessverre bli et tøft år for mange, og dessverre er det slik at mange har brukt opp reservene allerede.

Da anbefaler jeg å lese reportasjene om butikkdrift annet sted i bladet. Om Bogart i Tønsberg som lager matteoppgaver på avdelingsledermøtene for å drille lederne i godt kremmerskap og daglig økonomistyring, og som blant mye annet henter inn høyt kvalifiserte styremedlemmer for å sørge for kontinuerlig utvikling av bedriften.

Og glem for all del ikke historien om Jenny Ørjavik i Olivias Verden, som har hatt en formidabel vekst siden starten i 2012, og som tjener gode penger fra første dag på grunn av gode systemer, god oversikt og ledelse og kremmerskap på høyt nivå. Hun er en av mange dyktige kvinner som det er mye å lære av. 

Ove Hansrudtekstilforum

________________________________________________________________

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 2/2015

Last ned bladet her

- Bestill abonnement på tekstilforum

________________________________________________________________


Flere lederartikler fra tekstilforum:

"

"
Noen tusen her, og noen tusen der

LEDER: Det nytter å ha bedre oversikt, jobbe ut fra et innkjøpsbudsjett og være tøff med de varegruppene, merkene og leverandørene du ikke tjener nok penger på.

Les mer »"

Les også



"
Den kjappeste veien til kundene

LEDER: Sosiale medier har blitt en av de viktigste kanalene for både eksponering og markedsføring for motebransjen.

Les mer »"

Les også



"
Tenk mer business, damer!

LEDER: Det er for mange damer som driver butikk «fordi det er så gøy». De er ikke flinke nok til å tenke business og sørge for å tjene penger.

Les mer »"

Les også



"
Flere bein å stå på

Fra tekstilforum 1/2015: «Alle må være forberedt på å jobbe hardere for å kunne oppnå samme resultater som før.»

Les mer »"

Les også



"
Les og lær!

Fra tekstilforum 6/2014: «Som vanlig har Tekstilforum en liste over de 30 mest lønnsomme butikkene ut fra regnskapene i 2013, og som vanlig ligger Eikhi og Vold på toppen»

Les mer »"

Les også