Du er her

Texcon kledd for fremtiden

Med ny profil, ny strategi og en justert og styrket organisasjon har Texcon lagt en strategi som lever opp til kjedens nye slagord: Texcon – kledd for fremtiden.
Av Ove Hansrud
Publisert 26.06.2019 09:15

– Min visjon er at vi skal være landets største, frivillige og lojale aktør innen internasjonal og skandinavisk tekstil og mote, sier daglig leder, Thomas Vethe. Det er nå ett år siden han påtok seg oppgaven med å løfte Texcon inn i fremtiden, og han er godt fornøyd med det som har skjedd det siste året:

- VI har justert og styrket organisasjonen i henhold til medlemmenes ønsker, og vil fortsette dette arbeidet i 2019.

- Vår strategi er å legge til rette for at medlemmene kan konsentrere seg om god butikkdrift og kundeservice. Vi skal jobbe hver dag med å bidra til utvikling og forbedring hos medlemmene. – Kjeden skal hjelpe medlemmene å finne de beste avtalene innen drift og salg i butikk. Vi vil også ha fokus på kundereisen og opplæring av butikkansatte, samt tiltak for opplæring innen sosiale medier. Både med egne ressurser, men også sammen med gode samarbeidspartnere.

Det har tidligere vært hovedfokus på tekstilleverandører og gjennomfakturering. I «nye» Texcon skal vi gi våre medlemmer det samme som i dag, men også sørge for at vi tilrettelegger for sentrale avtaler på alle tjenester og leveranser våre butikker trenger: Som regnskap, belysning, telefoni, teknologi, innredning, merchandising og interiør, sier han.

Ny profil

Det er utarbeidet en ny visuell profil, med en logo som signaliserer samhold, og et sett med fem felles verdier som skal være signalord for både kjeden og medlemmene: solide, tillitsskapende, sosiale, lidenskapelige, motiverte.

Styrket organisasjon

Medlemsportalen er ny og mer innholdsrik, blant annet med hyppige trendrapporter, og aktiviteten på sosiale medier er langt større enn tidligere. Organisasjonen er styrket på markedssiden med en ny medarbeider, Morten Bratterud.

Netto tilvekst

Texcon består i dag av 192 aksjonærer med til sammen 282 butikker. Det ble en sunn netto tilvekst av antall butikker i 2018. Kjeden består i dag av omtrent 50/50 dame- og herrebutikker og det er stor fra nye butikker som ønsker å bli medlem.

Blant de mest veldrevne

- Vi har grunn til å være optimister. Texcon-butikkene hadde en omsetningsøkning over gjennomsnittet i fjor, og det er et godt tegn. Det tyder på at medlemmene har klart å omstille seg og håndtert et tøft år for bransjen på en god måte. Tallene viser at de jobbes godt med butikkdrift i et tøft marked, og at vi har de mest veldrevne butikkene, sier Thomas Vethe.

Nøkkelord