Du er her

Thon-sentrene godt fornøyd med 2018

Olav Thon Gruppens kjøpesentre er godt fornøyd med en omsetningsvekst på 1,25 prosent i 2018. Det har vært syv nyåpninger i løpet av året.
Av Redaksjonen
Publisert 08.01.2019 10:38

Olav Thon Gruppen eier og forvalter 9 av de 10 største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning.

99 sentre i Norge og Sverige

Thon Eiendom er Norges største kjøpesenteraktør med 88 sentre fra Svalbard i nord til Mandal i sør, samt 11 sentre i Sverige. Av disse er 78 hel- eller deleid, og 21 forvaltes for eksterne eiere.

– Samlet butikkomsetning for de 88 norske sentrene utgjorde i overkant av 64,5 milliarder kroner. Sammenlignet med fjoråret gir dette en omsetningsvekst på 1,5 prosent. Dette er en utvikling vi er godt fornøyd med og som viser at våre kjøpesentre hevder seg godt i konkurranse med både konkurrerende sentre og andre salgskanaler, sier Thomas E. Rønning som er direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.
– Omsetningsveksten har vært størst for serveringssteder, butikker innen hus og hjem, samt mat og drikke. Vi opplever også at etterspørselen etter lokaler er høy og vi har generelt lav ledighet på våre kjøpesentre.


Sentrene satser mer på underholdning. Som i Amfi Moa, md kino i toppetasjen.Foto: Ove Hansrud

– Flere faktorer har innvirkning på omsetningstallene i 2018. Vi hadde en rekordvarm sommer og sent snøfall, noe som har påvirket besøkstall og omsetning. Flere av våre største kjøpesentre var også under ombygging i 2018. Selv om vi opplever økt konkurranse fra flere hold, så ser vi at kundene ønsker å prøve klær, se produktene og få med seg varer hjem med en gang. Opplevelsen av å handle i fysisk butikk, samt servicenivå er viktig. Våre kjøpesentre er en sosial arena og en viktig møteplass, sier Rønning.

Sju nyåpninger

De siste årene har Thon Eiendom jobbet med en ny strategi for kjøpesenterdivisjonen.

– Vi satser mer på opplevelser og underholdning, og åpner flere spisesteder. Vi har jobbet med omnichannel og det å utnytte de teknologiske mulighetene som finnes i dag. Klikk & Hent er en populær tjeneste, og Sandvika Storsenter er det første senteret i Norge som har åpnet et hentepunkt for netthansel med egne prøverom og mulighet til å sende varer i retur.

I 2018 har Olav Thon Gruppen gjort betydelige investeringer og gjennomført utvidelser på blant annet Lagunen Storenter, AMFI Moa, Jærhagen (eid av Coop Klepp), AMFI Steinkjer, Oasen Storsenter, Storo Storsenter og AMFI Finnsnes.

Tidenes beste Black Friday

I motsetning til tidligere år fordelte Black Friday-handelen seg på hele uken i 2018.
– Mange sentre arrangerte Black Week og det ble tidenes beste Black Friday, sier Rønning.

Vekst i julehandelen

Desember ble en god måned med 1,4 % vekst. 
– Omsetningen fra julehandelen var 8,5 milliarder kroner på våre kjøpesentre i Norge. Vi gleder oss over høye salgstall i desember i både Norge og Sverige, og spesielt uke 51 og 52 var gode uker på våre sentre.


Thomas E. Rønning: – Våre kjøpesentre hevder seg godt i konkurranse med både konkurrerende sentre og andre salgskanaler. (Foto: Gry Traae)

Kjøpesentre i Sverige

Olav Thon Gruppen eier og forvalter totalt 11 svenske kjøpesentre hvorav 10 av disse er hel- eller deleid.

– Vi er godt fornøyd med tallene for våre svenske sentre. Samlet omsetning utgjorde 14 milliarder svenske kroner. Sammenlignet med fjoråret er omsetningsveksten på 3,4 % i Sverige, forteller Thomas E. Rønning.

(Pressemelding)

 

Nøkkelord